РОЗПОЧИНАЄМО ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ ПІД ЧАС КАРАНТИНУ-ВИБИРАЄМО СВІЙ КЛАС-ВИБИРАЄМО ПРЕДМЕТ-ВИБИРАЄМО УРОК-ОПРАЦЬОВУЄМО МАТЕРІАЛ-ВИКОНУЄМО ЗАВДАННЯ

СОЦІАЛЬНО - ПСИХОЛОГІЧНА СЛУЖБА


Індивідуальний план роботи під час карантину
(12.03.2020 – 03.04.2020)
Соціально-психологічної служби
філії №2 КЗ «Гайворонський ліцей №2»
Крівцової Альони Володимирівни


п/п
Дата
Зміст роботи
Час роботи
Примітка
1
12.03.
2020
1. Упорядкування журналу щоденного обліку роботи соціального педагога та практичного психолога і складання плану роботи на карантин.
2. Участь у педраді.
3. Робота з документацією.
4. Співпраця з батьківським комітетом та з учасниками освітнього процесу з питань організації контролю за виконанням учнями завдань дистанційного навчання в групі Messenger, Instagram, Viber .
5. Консультації для батьків/учнів, які опинилися в складних життєвих обставинах
08.30-09.30



09.30-10.30
10.30-14.00
15.00-16.30





14.00-15.00














Messenger, Instagram, Viber, телефон

2
13.03.
2020
1. Робота зі шкільною документацією
2. Опрацювання фахової літератури.
3. Розміщення на сайті пам’яток про «Техніка безпеки, правила дорожнього руху під час карантину».
4. Консультування батьків та учнів з різних тем
5. Самоосвіта (вивчення інтернет простору для саморозвитку)
6. Виготовлення брошур для учнів школи «Як захистити себе від корона вірусу».
08.30-10.00
10.00-12.00
12.00-12.30


15.30-16.30

12.30-14.30

14.30-15.30






Messenger, Instagram, Viber, телефон





3
16.03.
2020
1.  Робота з документацією.
2. Самоосвіта
3. Індивідуальні консультації для учнів в онлайнрежимі.
4.Розповсюдження листівок за допомогою соціальних мереж/мобільних додатків.
5.Робота з профорієнтаційними матеріалами (поновлення папки)
08.30-12.30
12.30-14.30
14.30-15.00


15.00-15.30


15.30-17.00


Messenger, Instagram, Viber, телефон



4
17.03.
2020
1. Проходження онлайн-вебінарів на освітній платформі «Всеосвіта».
2. Пошукова робота/ознайомлення з інструктивно-методичними матеріалами соціального педагога.
3. Участь у вебінарі « Як організувати дистанційне навчання за допомогою онлайн ресурсів».
4. Пошукова робота в мережі Інтернет, пошук ідей  для оформлення  буклета «Молодь обирає здоров’я»
08.30-09.15

09.15-12.00


12.00-12.45


12.45-16.30











5
18.03.
2020
1. Упорядкування  журналу щоденного обліку роботи практичного психолога та соціального педагога.
2 Дистанційна онлайн-консультація для учнів 9 кл. з питань координації дистанційного навчання.
3. Підбір та розробка корекційних програм
4. Робота з документами
5. Консультації для батьків/вчителів
08.30-10.00


10.00-11.00


11.00-14.00

14.00-15.30
15.30-16.30










Онлайн, моб.тел

6
19.03.
2020
1. Пошук профорієнтаційного онлайн-тестування для учнів 9-11 класів.
2. Дистанційні індивідуальні онлайн консультації учням і батькам.
3. Опрацювання фахової літератури.
4. Робота з документацією соціального паспорту
08.30– 11.00

11.00 - 13.00

13.00-15.00
15.00-16.30








7
20.03.
2020
1.Опрацювання додаткової науково-популярної літератури для підвищення теоретичного та наукового рівня з предмету психології.
2. Робота з документацією Ради профілактики школи
3. Самоосвіта
4. Консультації для батьків/учнів, які опинилися в складних життєвих обставинах
08.30-11.00



11.00-14.00

14.00-15.00
15.00-16.30










8
23.03.
2020
1. Добірка матеріалу до батьківських зборів.
2. Надання онлайн консультацій батькам з проблемних питань.
3. Робота з картками індивідуального розвитку дітей класів ЗПР
4. Заповнення  журналу щоденного обліку роботи практичного психолога та соціального педагога.
5.Робота з документацією.
  08.30- 10.00

15.30-16.30

13.00-15.30

12.00-13.00


10.00-12.00











9
24.03.
2020
1. Консультації для батьків/учнів, які опинилися в складних життєвих обставинах
2. Дистанційна індивідуальна робота з батьками «Стабілізація емоційних станів у дитини».
3. Опрацювання фахової літератури
4. Дистанційна індивідуальна робота з учнями та батьками «Дитячі страхи і пандемія».
08.30-11.00


11.00-13.00

14.30-16.30

13.00-14.30












10
25.03.
2020
1. Робота з документацією.
2. Дистанційні індивідуальні онлайн-консультації учням і батькам (за запитом)
3. Розробка та підбір заходів, щодо формування здорового способу життя в учнівському середовищі
4. Самоосвітня робота в  мережі Інтернет на сайті «Всеосвіта».
13.00-15.00
15.00-16.30


09.30-13.00 


08.30-9.30











11
26.03.
2020
1. Планування профілактичних заходів з залученням спеціалістів ССД, РЦСССДМ,  Ювенальної превенції.
2. Індивідуальні консультації для учнів, які потребують допомоги під час навчання в дистанційній формі
3. Психологічні передумови виникнення шкідливих звичок (підбір матеріалів: відео, анкети, буклети).
4. Самоосвіта
08.30-10.00


10.00- 13.00



13.00-15.00

15.00-16.30

12
27.03.
2020
1. Опрацювання психологічних журналів
2. Розробка психодіагностичного інструментарію, тестових бланків.
3. Консультації для батьків/учнів, які опинилися в складних життєвих обставинах
4. Робота з документацією внутрішкільного обліку
08.00-10.00

10.00-13.00

13.00-15.00


15.00 – 16.30

13
30.03.
2020
1. Пошук та розміщення на блогові порад старшокласникам «Як успішно здати ДПА »
2. Індивідуальні консультації для учнів, які потребують допомоги під час навчання в дистанційній формі
3. Підготовка, підбір матеріалів до діагностичного мінімуму «Вивчення психологічної готовності 4-го класу до переходу в школу ІІ ступеня».
4. Робота зі шкільною документацією.
08.30- 11.00


11.00-12.00


12.00-15.00



15.00 -16.30

14
31.04.
2020
1.Опрацювання додаткової науково-популярної літератури для підвищення теоретичного та наукового рівня за фахом.
2. Робота з  методичною  документацією.
3. Розробка та підбір заходів, щодо формування здорового способу життя в учнівському середовищі.
4. Планування профілактичних заходів з залученням спеціалістів Ювенальної превенції, ССД, РЦСССДМ.
5. Підготовка роздаткового матеріалу, підбір матеріалів до діагностичного мінімуму «Вивчення психологічної готовності 4-го класу до переходу в школу ІІ ступеня».
08.30.- 10.00



10.00- 12.00

12.00-14.00


14.00-15.00


15.00-16.30

15




16





01.04.
2020
1. Онлайн консультування учнів, щодо вибору майбутньої професії.
2. Дистанційні онлайн-консультації учням, батька, учителям «Профілактика стресів»
3. Індивідуальні консультації для учнів, які потребують допомоги під час навчання в дистанційній формі.
4. Робота з  психодіагностичним інструментарієм.
5. Консультації для батьків/учнів, які опинилися в складних життєвих обставинах.
10.00- 11.00

15.00-16.30


11.00-14.00


08.30-10.00

14.00-15.00



17









02.04.2020
1. Систематизація документів в папці «Супровід  учнів інклюзивної форми навчання»
2. Підготовка матеріалів для Ради профілактики.
3. Опрацювання літератури для підвищення теоретичного та наукового рівня практичного психолога.
4. Дистанційні індивідуальні онлайн-консультації учням і батькам (за запитом).
08.30-10.00


10.00-14.00

14.00-15.00


15.00-16.30

18
03.04.2020
1.Онлайн консультування учнів, батьків, вчителів.
2. Розробки корекційних пограм.
3. Самоосвіта
4. Робота у бібліотеці
5. Опрацювання психологічних журналів
6. Упорядкування журналу щоденного обліку роботи практичного психолога та соціального педагога.



Завідувач філії №2 КЗ « Гайворонський ліцей №2»                       О.В.Давимока                           


Інструкція з безпеки життєдіяльності на час карантинних періодів
1.                Загальні положення.
1.                 Інструкція поширюється  на всіх учасників навчально-виховного процесу під час перебування на карантині та під час епідемій. 
2.                 У разі припинення занять на час карантину класним керівником (або особою, яка його заміщує) згідно діючого «Порядку проведення та реєстрації інструктажів з безпеки життєдіяльності» проводиться первинний інструктаж учнів класу з записом у журналі реєстрації   проведених інструктажів.
3.                 В інших випадках проводиться інструктаж перед припиненням занять також із записом в журналі обліку навчальних занять на сторінці бесід і інструктажів. 
4.                 У разі раптового припинення занять інструктаж проводиться в телефонному режимі або з використанням Інтернету.
5.                 Уразі повернення учня до школи пізніше терміну припинення занять приносите від батьків пояснювальну записку про причину відсутності або медичну довідку з лікарні або поліклініки
 
2.                Вимоги безпеки життєдіяльності учнів під час карантину
1.                 Під час карантину, перебуваючи на вулиці й ставши учасником дорожньо-транспортного руху, потрібно чітко виконувати правила дорожнього руху: рухатися по тротуарах і пішохідних доріжках, притримуючись правого боку, обережно по слизькій дорозі, особливо під час ожеледиці. Взуття має бути зручним, підбори – низькими; за межами населених пунктів, рухаючись узбіччям чи краєм проїжджої частини, йти назустріч руху транспортних засобів; переходити проїжджу частину тільки по пішохідних переходах, зокрема підземних і наземних, а за їх відсутності – на перехрестях по лініях тротуарів або узбіч; у місцях із регульованим рухом керуватися тільки сигналами регулювальника чи світлофора; виходячи на проїжджу частину з-за транспортних засобів упевнивнитись, що не наближаються інші транспорті засоби, бути особливо уважним і обережним при прослуховуванні плеєра через навушники та при використанні одягу з капюшоном; чекати на транспортний засіб тільки на посадкових майданчиках (зупинках), тротуарах, узбіччях, не створюючи перешкод для дорожнього руху; у разі наближення транспортного засобу з увімкненим проблисковим маячком червоного або синього кольору, чи спеціальним звуковим сигналом, треба утриматися від переходу проїжджої частини або негайно залишити її; категорично заборонено вибігати на проїжджу частину, влаштовувати на ній або поблизу неї ігри, переходити проїжджу частину поза пішохідним переходом або встановленими місцями; для запобігання ДТП за участю дітей категорично заборонено кататися на санчатах, ковзанах, лижах (інших зимових приладах для розваг) на проїжджій дорозі, категорично заборонене катання з гирок із виїздом на проїжджу частину дороги; для запобігання травмування можна кататися на ковзанах тільки у відведених для цього спеціальних місцях й на міцному льоду без розщелин; користуючись транспортним засобом, необхідно сидіти або стояти тільки в призначених для цього місцях, тримаючись за поручень або інше пристосування.
2.                 Під час карантину, перебуваючи вдома, на вулиці, в спеціалізованих установах, приміщеннях, транспорті, учні повинні чітко виконувати правила пожежної безпеки: не брати з собою вогненебезпечні предмети, що можуть спричинити пожежу (петарди, бенгальські вогні, феєрверки, легкозаймисті речовини тощо); користуватися газовою плитою тільки зі спеціалізованим електричним приладом для вмикання; заборонено застосовувати горючі матеріали; зберігати бензин, газ та інші легкозаймисті горючі рідини, приносити їх до приміщення; у жодному разі не брати на вулиці чи в іншому місці ніякі незнайому чи чужу побутову техніку, не вмикати їх у розетку вдома чи в інших установах – це може призвести до вибуху та надзвичайної ситуації; не можна наближатися до електроприладів, музичної апаратури, які живляться струмом. Користуватися електроприладами тільки сухими руками. У разі виявлення обірваних проводів, неізольованої проводки, іскріння проводки, негайно повідомити про це дорослому; не збиратися біля проходів у громадських установах, входах та виходах, у приміщеннях вестибюлю; у разі пожежної небезпеки – наявності вогню, іскріння, диму – негайно вийти на повітря (за двері, балкон) та кликати на допомогу. Викликати службу пожежної охорони за номером 101, назвавши своє ім’я, прізвище, коротко описавши ситуацію: наявність вогню, диму, кількість людей у приміщенні, свій номер телефону; при появі запаху газу в квартирі у жодному разі не вмикати електроприлади, не користуватися стаціонарним чи мобільним телефоном, відчинити вікна, двері, перевірити приміщення, вимкнути газову плиту й вийти з приміщення; негайно повідомити в газову службу за номером 104 чи 101 пожежну охорону; назвавши своє ім’я, прізвище, коротко описавши ситуацію й залишивши свій номер телефону.
3.                 Під час карантину, перебуваючи вдома, на вулиці, в спеціалізованих установах, громадських місцях, приміщеннях, транспорті тощо учні повинні чітко виконувати правила з попередження нещасних випадків, травмування, отруєння тощо: категорично заборонено виходити на льодову поверхню замерзлого водоймища. Особі, яка провалилася під лід, необхідно подати мотузку, дошку, одяг, але не підходити до неї близько. Якщо лід крихкий, треба лягти на нього й проводити операцію рятування в той бік, із якого прийшла людина – в інших місцях лід може бути більш крихким. Не поспішаючи, слід допомогти людині вибратися з води, зняти мокрий одяг, зігріти, покликати на допомогу, відвести постраждалого у тепле приміщення, вжити заходів щодо недопущення обмороження; категорично заборонено наближатися й перебувати біля будівельних майданчиків, кар’єрів, закинутих напівзруйнованих будівель для запобігання обрушень будівельних матеріалів і попередження травм; категорично заборонено вживати алкоголь, наркотичні засоби, стимулятори; заборонено брати в руки, нюхати, їсти незнайомі дикі рослини чи паростки квітів, кущів, дерев, що може призвести до отруєння; пересуватися обережно, спокійно. На вулиці бути обережним, дивитися під ноги, щоб не впасти в яму чи відкритий каналізаційний люк, не травмуватися через ожеледь; не підходити на вулиці до обірваних, обвислих проводів, які стирчать, а особливо, якщо від них іде гудіння – такі проводи ще можуть бути підживлені електрострумом; не підходити до щитових, не залазити на стовпи з високовольтними проводами – можна отримати удар електрострумом від високовольтних живлень за 5 м; бути обережним на дитячих майданчиках, у парках відпочинку: спочатку переконатися, що гойдалки чи атракціони, турніки, прилади справні, сильно не розгойдуватися й не розгойдувати інших; не виходити на дах багатоповерхівки; не підходити до відчинених вікон, не спиратися на перила, парапети сходинок , щоб уникнути падіння; не спускатися в підвали будинків чи інші підземні ходи – там може бути отруйний газ; не вступати в контакт із незнайомими тваринами для запобігання укусів від хворих на сказ тварин.
4.                 Учні повинні виконувати правила безпеки життєдіяльності під час самостійного перебування вдома, на вулиці, у громадських місцях, у друзів, на молодіжних дискотеках, у замкнутих приміщеннях: не розмовляти й не вступати в контакт із незнайомцями, у жодному разі не передавати їм цінні речі, ключі від дому, навіть якщо вони назвалися представниками міліції. Слід одразу кликати на допомогу й швидко йти до людей; не підходити до автомобілів із незнайомцями, навіть якщо вони запитують дорогу. Краще відповісти, що не знаєте, і швидко йти геть; слід триматися подалі від тих, хто влаштовує бійки, не брати участі в суперечках дорослих і не провокувати словами чи діями агресивну поведінку, що може призвести до бійки або травм; не заходити в під’їзд, ліфт із незнайомими людьми; слід одразу кликати на допомогу, якщо незнайомець провокує якісь дії щодо вас. Бути уважним, оглядатися й перевіряти, чи не слідує за вами хтось під час проходу провулків, підземних переходів між домами й тунелями. Якщо за вами хтось іде, зупинитися й відійти у сторону, щоб потенційний переслідувач пройшов повз вас; не вчиняти дії, що можуть призвести до правопорушень.
5.                 Надзвичайно важливо під час карантину виконувати правила з запобігання захворювань на грип, інфекційні та кишкові захворювання тощо: при нездужанні не виходити з дому, щоб не заразити інших людей, викликати лікаря; хворому виділити окреме ліжко, посуд, білизну; приміщення постійно провітрювати; у разі контакту із хворим одягати марлеву маску; хворому слід дотримуватися постільного режиму; перед їжею мити руки з милом; не їсти брудних овочів та фруктів, ретельно їх мити перед вживанням; не вживати самостійно медичних медикаментів чи препаратів, не рекомендованих лікарем; якщо ви погано почуваєтеся, а поряд нікого немає, слід викликати швидку медичну допомогу за номером 103, описавши свій стан, назвавши номер свого телефону, домашню адресу, прізвище, ім’я, а також зателефонувати батькам.
 
3.                Вимоги безпеки життєдіяльності учнів при виникненні надзвичайної або аварійної ситуації.
1.                 В кожній аварійній ситуації дійте відповідно до знань, яких вас вчили в школі, пам’ятаючи про те, що матеріальні цінності вторинні порівняно зі здоров’ям та життям вашим і оточуючих людей.
2.                 Зателефонувати батькам, коротко описати ситуацію, повідомити про місце свого перебування
3.                 Якщо ситуація вийшла з-під контролю, слід зателефонувати до служб екстреної допомоги за телефонами: 101 – пожежна охорона; 102 – міліція; 103 – швидка медична допомога; 104 – газова служба, коротко описати ситуацію, назвати адресу, де відбулася надзвичайна ситуація, а також своє прізвище, ім’я, номер свого телефону. 
4.                 Пам’ятайте, що у багатьох людей є мобільні телефони, які можна використати для екстрених викликів.
5.                 За можливості варто залишити небезпечну територію.



Пам’ятка про коронавірус
1.  Хто може заразитися цим вірусом?
Люди, які живуть або подорожують в райони, де циркулює вірус 2019-nCoV, можуть піддаватися ризику зараження. В даний час 2019-nCoV циркулює в Китаї, де знаходится переважна більшість інфікованих людей. Захворілі з інших країн перебували серед людей, які нещодавно приїхали з Китаю або жили чи працювали в тісному контакті з цими мандрівниками. Медичні працівники, які доглядають за хворими 2019-nCoV, піддаються більш високому ризику та повинні захищатися за допомогою відповідних заходів профілактики і контролю інфекцій. 
2.  Хто має вищий ризик отримання важкої форми захворювання?
Хоча вірус ще не до кінця вивчений, але на сьогодні відомо, що люди похилого віку, а також з хронічними захворюваннями більш схильні до ризику розвитку важких захворювань.
3.  Як довго вірус живе на поверхнях?
За попередньою інформацією, вірус може виживати на поверхнях лише протягом декількох годин. Прості дезінфікуючі засоби можуть вбити вірус, унеможливлюючи зараження людей.
4.  Чи можна заразитися вірусом 2019-nCoV від людини, у якої немає симптомів?
Люди, інфіковані 2019-nCoV, можуть бути заразними до того, як проявляться симптоми. Однак, ґрунтуючись на наявних на цей час даних, саме люди, у яких уже є симптоми захворювання, є переважним джерелом  поширення вірусу.
5.  Як захистити себе?
Якщо ви хочете захистити себе від зараження новим коронавірусом, вам слід дотримуватися основних правил гігієни, а також уникати по можливості тісного контакту з усіма, у кого проявляються симптоми респіраторного захворювання, зокрема,  кашель і чхання.
Для профілактики захворювання слід дотримуватись стандартних рекомендацій
- часто мийте руки або обробляйте дезінфікуючими засобами;
- під час кашлю або чиханн прикривайте рот і ніс паперовою хусткою, уникайте тісного контакту з усіма хто має гарячку та кашель;
- якщо маєте підвищену температуру тіла, кашель й утруднене дихання, якнайшвидше звертайте до сімейного лікаря та повідомте йому попередню історію хвороби;
- не споживайте сирих чи недостатньо термічно оброблених продуктів тваринного походження.


З дітьми важливо розмовляти.
Як тренувати пам'ять дитини?
«Придумані історії»
Дана гра розвиває логічне мислення і одночасно тренує фантазію. Правила такі: ви називаєте слово, дитина доповнює його його іншим словом, відповідним за змістом, ви доповнюєте вже склалося словосполучення і т.д.
В результаті у вас може вийти кумедна казка або яке-небудь смішне речення. наприклад:
- Кіт.
- Кіт їсть.
- Кіт їсть сосиску.
- Кіт їсть сосиску з тарілки.
- Кіт їсть сосиску з тарілки моєї.
- Кіт їсть сосиску з тарілки моєї бабусі.

«Додай склад»
Гра розвиває кмітливість, поповнює словниковий запас дитини. Перший гравець вимовляє частина будь-якого слова, наприклад: "цве-", а другий повинен допридумував слово до кінця, сказавши склад: "ток".

«Асоціації»
Розвинути асоціативне й логічне мислення можна за допомогою даної гри, яка теж досить проста. Припустимо, ви говорите "молоко", дитина говорить, з чим це слово у нього асоціюється: "корова", тоді ви вимовляєте слово, з яким у вас асоціюється слово "корова", наприклад, "рогата" і т.д.

«Подорож в часі»
Дана інтелектуальна гра розвиває фантазію, вчить дітей розуміти суть речей.
Приклад: ви називаєте будь-який предмет і просите малюка пояснити, чим цей предмет був у минулому. Якщо ви назвали "подушку", то дитина може відповісти, що раніше вона була птахом з пір'ям і пухом, а птах був курчам, а перед цим – яйцем.
Тоді ви питаєте, а чим може стати подушка в майбутньому? Дитина відповідає, наприклад, "бутафорським снігом".

«Розберемо на запчастини»
Ця гра чимось схожа на попередню, але акцент ставиться на деталях, з яких складається будь-який предмет. Наприклад: ви називаєте дитині слово "книга" і просите пояснити, з чого вона зроблена, що в ній міститься. Гра вчить бути уважним до дрібниць, розуміти суть предметів, бачити предмети, як сукупність частин.

«Варіанти»
Називаємо дитині предмет і запитуємо, а яким чином його ще можна використовувати.
Наприклад: ящик. У нього можна не тільки класти предмети, а й поселити кота, його можна перевернути і використовувати, як пуф або сходи і т.д. Дитина розвине асоціативне мислення, отримає практичні навички використання предметів, розширить кругозір, зрозуміє, що таке варіативність і багатофункціональність.
Можна також називати явища, речі, поняття і просити маленьких гравців перерахувати, чим вони корисні і чим шкідливі. Наприклад: "сніг" – він вкриває рослини і не дає їм загинути від морозу. Він може завалити дорогу, і пройти або проїхати по ній буде не можна.

«Так і ні»
Ви загадуєте що-небудь (предмет, явище, людини, персонажа, цифру і т.п.), а дитина, задаючи вам питання, на які ви можете відповідати коротко – тільки "так" або "ні", – намагається вгадати, що ж ви загадали. Або можна грати навпаки – він загадує і відповідає на ваші питання, а ви вгадуєте. Гра вчить мислити конкретно і точно формулювати навідні запитання, аналізувати.

«Що спільного?»
Розвинути асоціативне мислення і навчити знаходити спільне в абсолютно різних речах і у різних предметів. Наприклад: ви питаєте, що спільного між черепахою і трояндою і разом шукайте відповіді – обидві вони ростуть, обидві зелені (троянда – частково), обидві живуть на землі, але люблять воду і т.д.



Вправи для тренування уваги дітей
КОРЕКТОР
Цю гру діти зазвичай люблять за те, що вона дає їм можливість відчути себе дорослими і важливими. Для початку потрібно пояснити їм зміст незрозумілого слова "коректор". Згадайте з дитиною її улюблені книги та дитячі журнали. Чи зустрічала вона в них коли-небудь друкарські помилки? Звичайно ні, якщо мова йде про хороше видавництво. Але ж автори теж можуть допускати помилки. Хто ж займається їхнім виправленням і не пропускає до друку різні "помилки"? Цією важливою людиною і є коректор. Запропонуйте дитині попрацювати на такій відповідальній посаді.
Візьміть стару книгу або журнал, де є великі тексти. Домовтеся з дитиною про те, яка буква сьогодні буде умовно "неправильною", тобто яку букву вона буде викреслювати. Потім виберіть фрагмент тексту або засічіть час роботи (не більше десяти хвилин). Коли пройде цей час або буде перевірений весь вибраний уривок, перевірте текст самі. Якщо ваші син або дочка дійсно відшукали всі потрібні літери, то обов'язково похваліть їх. Такому коректорові можна навіть видати премію (наприклад, у вигляді солодощів або маленьких сюрпризів)!
           Якщо ж вашим коректором були допущені пропуски або помилки, то теж не засмучуйтеся - йому є в чому вдосконалюватися! Візьміть аркуш у клітинку і накресліть на ньому систему координат. Вгору по вертикальній осі відкладіть стільки клітинок, скільки помилок припустилася дитина. Коли будете проводити цю гру повторно, то на цьому ж кресленні правіше відкладіть наступну кількість помилок. З'єднайте отримані точки. Якщо крива поповзла вниз, значить, ваша дитина сьогодні працює більш уважно, ніж раніше. Порадійте разом з нею цій події!
          Примітка. Описану гру бажано проводити з неуважними дітьми систематично. Тоді вона стане ефективним інструментом, здатним виправити цей недолік. Якщо ж ваша дитина вже без зусиль справляється із завданням, тоді можна його ускладнити наступними способами. По-перше, можна запропонувати коректорові викреслювати не одну букву, а три, причому різними способами. Так, наприклад, букву "М" потрібно викреслювати, букву "С" підкреслювати, а "І" обводити в кружок. По-друге, можна вносити шумові перешкоди, які будуть відволікати дитину від роботи над завданням. Тобто у відведений для "коректури" час ви замість того, щоб зберігати мовчання і допомагати дитині зосередитися, будете грати роль "шкідливого" батька: шуміти, шарудіти, розповідати історії, упускати предмети, вмикати і вимикати магнітофон та виконувати інші дії в стилі старої Шапокляк.
ВЧИТЕЛЬ
Ця гра напевно сподобається тим, хто вже навчається в школі, особливо в початкових класах. У цьому віці діти легко ототожнюють себе з учителем і з задоволенням побудуть на його місці.
            А ось вам, навпаки, доведеться представити себе недбайливим школярем і підготуватися до уроку, списавши кілька речень з книги. При цьому ви повинні допустити у своєму тексті кілька помилок. Краще не робити орфографічних або пунктуаційних помилок, адже дитина може не знати деяких правил. Зате можна допускати пропуски букв, зміни закінчень, неузгодженість слів в особі і відмінку. Нехай дитина увійде в роль учителя і перевірить вашу роботу. Коли всі помилки будуть знайдені, запропонуйте їй поставити оцінку за таке списування. Будьте морально готові, що ваші син або дочка з неприхованою радістю поставлять двійку в ваш уявний щоденник. Добре ще, якщо батьків в школу не вимагатимуть!
         Примітка. Якщо у вас нерозбірливий почерк, то краще надрукувати текст з помилками або написати друкованими літерами.
ДРЕСИРОВАНА МУХА
Для цієї гри вам буде потрібно взяти аркуш паперу і розкреслити його на 16 клітин (квадрат з чотирьох клітин по вертикалі і чотирьох по горизонталі). Зображення мухи можна зробити самому на окремому маленькому папері або взяти ґудзичок (ігрову фішку), яка буде просто символізувати цю комаху.
             Помістіть вашу "муху" на яку-небудь клітину ігрового поля. Тепер ви будете їй наказувати, на скільки клітинок і в якому напрямку потрібно переміщатися. Дитина повинна уявити собі подумки ці пересування. Після того як ви віддали мусі кілька наказів (наприклад, одна клітинка вгору, дві вправо, одна вниз), попросіть сина (дочку) показати те місце, де тепер повинна бути добре дресирована муха. Якщо місце вказано вірно, то пересуньте муху на відповідну клітинку. Продовжуйте бути "повелителем мух".
            Примітка. Якщо, стежачи уявним поглядом за рухами мухи, ваша дитина побачить, що муха, виконуючи ваші інструкції, виповзла за межі клітинного поля, то нехай дитина негайно дасть вам знати про це. Домовтеся, яким чином вона може це зробити: комусь достатньо встати з місця або підняти руку, а хтось віддає перевагу більш виразним діям, наприклад скрикнути або підстрибнути, що допомагає зняти напругу і втому від пильної уваги.
ПИЛЬНЕ ОКО
Для того щоб стати переможцем у цій грі, дитині потрібно бути дуже уважною і вміти не відволікатися на сторонні предмети.
Виберіть маленьку іграшку або предмет, який дитині належить знайти. Дайте їй можливість запам'ятати, що це таке, особливо якщо це нова річ в будинку. Попросіть дитину вийти з кімнати. Коли вона виконає це прохання, поставте обраний предмет на доступному погляду місці, але так, щоб той не відразу впадав в очі. У цій грі не можна ховати предмети в шухляди, за шафу і тому подібні місця. Іграшка повинна стояти так, щоб гравець міг її виявити, не торкаючись до предметів у кімнаті, а просто уважно їх розглядаючи.
          Примітка. Якщо ваші син або дочка зуміли знайти іграшку, то вони гідні похвали. Можна навіть сказати їм про те, що, якби вони народилися в племені індіанців, їх, можливо, назвали б гордим ім'ям типу Пильне Око.
ДРУКАРСЬКА МАШИНКА
У цю гру має сенс грати, якщо у вас в будинку (постійно або тимчасово) є кілька дітей, які вміють читати. Нехай вони представлять себе клавішами друкарської машинки і "надрукують" те речення, яке ви їм скажете. Учасники гри повинні по черзі вставати і називати по одній букві. Їм доведеться бути дуже уважними, щоб не помилитися у виборі букви і не пропустити свою чергу!
        Коли "друковане" слово закінчується, всі "клавіші" повинні встати. Коли потрібен розділовий знак, то все тупають ногою, а в кінці речення крапку позначають плесканням в долоні.
         Клавіші, які невірно друкують, будуть відправлятися в майстерню, тобто діти, які зробили по три помилки, будуть виходити з гри. Решта, навпаки, вважаються переможцями. На таких дітей-клавіш можна і гарантію давати, не боячись розоритися на ремонті!
       Примітка. Якщо гравці різного віку, то фразу для друку краще давати таку, з якою впорається навіть наймолодший з них. Тоді всі гравці будуть в рівних умовах і не програють тільки тому, що ще не вчили в школі тих чи інших правил української мови.
ВСЕ НАВПАКИ
Ця гра напевно сподобається маленьким упертюхам, які люблять робити все навпаки. Спробуйте "легалізувати" їхню пристрасть суперечити. Дорослий в цій грі буде ведучим. Він повинен демонструвати різноманітні рухи, а дитина теж повинна виконувати рухи, тільки абсолютно протилежні тим, що йому показують. Так, якщо дорослий підняв руки, дитині слід опустити їх, якщо підстрибнув - слід присісти, якщо витягнув вперед ногу - потрібно відвести її назад і т.п.
          Примітка. Як ви, напевно, помітили, від гравця потрібне не тільки бажання перечити, але і вміння швидко мислити, підбираючи протилежний рух. Зверніть увагу дитини на те, що протилежне - це не просто інше, а в чомусь схоже, але розрізнювальне за напрямком. Доповнити цю гру можна періодичними висловлюваннями ведучого, до яких гравець буде підбирати антоніми. Наприклад, ведучий скаже "теплий", гравець зразу ж повинен відповісти "холодний" (можна використовувати слова різних частин мови, у яких є протилежні за змістом: бігти - стояти, сухий - мокрий, добро - зло, швидко - повільно, багато - мало і т. д.).
ЧАРІВНЕ СЛОВО
Діти зазвичай дуже люблять цю гру, тому що в ній дорослий виявляється в положенні дитини, яку привчають бути ввічливою.
Запитайте у дитини, які вона знає "чарівні" слова і чому вони так називаються. Якщо вона вже досить опанувала етикетні норми, то зможе відповісти, що без цих слів прохання можуть виглядати як грубий наказ, тому людям не захочеться їх виконувати. "Чарівні" слова показують повагу до людини і привертають її до мовця. Зараз в ролі такого мовця, що намагається домогтися виконання своїх побажань, будете виступати ви. А дитина буде уважним співрозмовником, чутливим до того, чи сказали ви слово "будь ласка". Якщо у фразі ви його вимовляєте (наприклад, говорите: "Підніми, будь ласка, руки вгору!"), То дитина виконує ваше прохання. Якщо ви просто говорите своє прохання (наприклад, "Лясни три рази в долоні!"), то дитина, що привчає вас до ввічливості, ні за що не повинна виконувати цю дію.
        Примітка. Ця гра розвиває не тільки увагу, але й здатність дітей до довільності (виконанню дій не імпульсивно, просто тому, що зараз цього хочеться, а у зв'язку з певними правилами і цілями). Ця важлива характеристика вважається багатьма психологами однією з провідних при визначенні готовності дитини до навчання в школі.
ОСТАННІЙ ШТРИХ

Якщо вашій дитині подобається малювати, а ви любите щось робити разом з нею, то ця гра принесе задоволення вам обом.
        Візьміть аркуш паперу і олівець. Попросіть дитину намалювати будь-який малюнок. Це може бути окремий предмет, людина, тварина, а може бути ціла картина. Коли малюнок буде готовий, попросіть вашого сина чи дочку відвернутися, а самі тим часом внесіть в малюнок "останні штрихи", тобто домалюйте якісь дрібні деталі до вже намальованих або зобразіть щось зовсім нове. Після цього дитина може повернутися. Нехай, глянувши ще раз на творіння своїх рук, вона скаже, що тут змінилося. Які деталі намальовані не рукою "майстра"? Якщо вона зуміла це зробити, то виграла. Тепер можна помінятися з дитиною ролями: ви будете малювати, а вона вносити "останній штрих".
      Примітка. Ця гра практично універсальна - вона може застосовуватися для розвитку уваги дітей будь-якого віку. При цьому ви повинні регулювати складність самого малюнка і ступінь "помітності" змін, які вносяться до нього. Так у грі з трирічною дитиною може бути намальовано сонечко, а в якості останнього штриха йому домалювати очі і посмішку. Граючи з молодшими підлітками, можна відображати на папері найскладніші абстрактні візерунки або малювати схеми, до яких вносяться ледь помітні доповнення. Добре також, якщо ви привернете до гри двох дітей, це підтримає ігровий азарт і додасть здорової конкуренції.


ПАМ’ЯТКА для учнів та батьків на весняні канікули
 УЧЕНЬ! БЕРЕЖИ СЕБЕ!
 1. Постійно дотримуйся правил дорожнього руху. Ніколи не порушуй їх, це небезпечно для життя. Переходь вулицю тільки у відведених місцях. Будь обережним при переході трамвайних та залізничних колій. Не влаштовуй ігри на проїжджій частині вулиці. Правильно користуйся міським транспортом. 2. Не грайся сірниками та іншими легкозаймистими предметами. Будь обережний з газом. Не вмикай його без дозволу батьків та без потреби. 3. Не чіпай невідомі тобі предмети. При виявленні вибухонебезпечних предметів, повідом дорослих. 4. Будь обережний з електроприладами. Не вмикай їх без дорослих. Не торкайся оголених проводів. Виходячи з дому, перевіряй, щоб усі електропобутові прилади були відключені. 5. Будь обережним біля водоймищ, не ходи по льоду у період танення. Не влаштовуй ігри поблизу водоймищ 6. Виконуй правила протипожежної безпеки. Не грай з вогнем. Не розпалюй багаття. 7. Не чіпай бездомних кішок та собак. Спілкування з ними призводить до нещасних випадків. 8. Не заходь у ліфт з незнайомими людьми. Любий учень, дбай про своє здоров’я та життя! ШАНОВНІ БАТЬКИ! 1. Не залишайте дітей без догляду. Знайте, де і з ким бувають Ваші діти, чим вони займаються. 2. Випускаючи дитину на прогулянку, нагадуйте їй про правила дорожнього руху, про правила поведінки в громадських місцях. 3. Постійно нагадуйте про правила власної безпеки. Шановні батьки, дбайте про здоров’я та життя Вашої дитини! Відповідальність за збереження життя і здоров’я дітей під час канікул несуть батьки відповідно до ст.59 ЗУ «Про освіту» та ст.12 ЗУ «Про охорону дитинства» ПАМ’ЯТКА: «МИ ЗА ЗДОРОВИЙ СПОСІБ ЖИТТЯ» Головний ворог грипу та ГРВІ - це профілактика. Якщо завчасно оголосити грипу війну, то він може обійти вас і вашу сім'ю стороною. Що необхідно знати і робити кожному для того, щоб запобігти хворобі ? 1. При перебуванні на вулиці необхідно одягатися відповідно до погодних умов, щоб уникнути як переохолодження, так і перегрівання. 2. Раціонально харчуватися, зміцнювати імунітет: приймати вітамінно-мінеральні препарати, засоби, що стимулюють вироблення захисних сил організму. 3. Частіше провітрювати приміщення, зволожувати повітря, щодня проводити вологе прибирання. 4. Більше гуляти на свіжому повітрі, займатися фізкультурою, загартовуватися. 5. Пити більше рідини: води, трав'яних відварів, фруктових та овочевих соків. 6. Особиста гігієна 7. Застосовувати індивідуальні засоби захисту органів дихання. 8. Уникати спілкування з особами, що мають ознаки захворювання ГРВІ (нежить, чхання, кашель, підвищена температура тіла). 9. Зробіть щеплення проти грипу. Пам'ятайте, що виконання даних рекомендацій допоможе знизити ризик захворювання! Не хворійте і будьте здорові!!! Хто здоровий, той сміється Все йому в житті вдається. Він долає всі вершини – Це ж чудово для людини. Хто здоровий, той не плаче, Жде його в житті удача, Він уміє працювати, Вчитись і відпочивати. Бо здоров’я – це прекрасно, Здорово, чудово, ясно. І доступні для людини Всі дороги і стежини. Життя – це здоров’я, скористайся ним. Життя – це краса – милуйся нею. Життя – це мрія, здійсни її. Життя – це цінність, цінуй його. Життя – це скарб, бережи його. Життя – це пісня, доспівай її. Життя таке чудове, не загуби його. Це твоє життя! Бережи своє здоров’я!



  Поради психолога учням під час підготовки до ДПА. 

Почнемо з найбільш загальних рекомендацій. 1. Не скорочуйте час на сон. Якщо ви будете спати менше, ніж потрібно вашому організму, це приведе до зниження продуктивності інтелектуальної діяльності, і ви не зможете компенсувати ці втрати, навіть доклавши героїчних зусиль 2. Залишайте час на короткий відпочинок. Ви засвоїте більше інформації, якщо під час підготовки будете робити короткі перерви. Їх можна використати для прогулянок, занять спортом, спілкування з товаришами. 3. Якщо є така можливість, об’єднайтесь з однокласниками в групу з 3-4 осіб. Розподіліть між собою питання, які кожен буде готувати. Потім, коли ви зустрінетесь, обміняйтесь інформацією, це ефективніше і цікавіше ніж підготовка на самоті. 4. Налаштовуйте себе на успіх. Коли людина програмує себе на невдачу, посилюється тривога, внаслідок чого погіршується настрій, зникає бажання готуватися до екзамену. 5. В день іспиту прокиньтесь трохи раніше, ніж звичайно, коротка зарядка, легкий сніданок допоможуть вам бути енергійним і бадьорим. Пам’ятайте, що певний рівень хвилювання є нормальним і може допомогти мобілізувати ваші інтелектуальні ресурси. Якщо хвилювання здається вам надмірним, глибоко вдихніть і уявіть собі, що негативні емоції ви видихаєте разом з повітрям. Ця вправа допоможе заспокоїтися та налаштуватися на робочий стан. 6. На усному екзамені відповідайте по суті питання, структуруйте інформацію. Отримавши питання, підготуйте письмовий план відповіді, визначивши ключові моменти та їх взаємозв’язки, чітко сформулюйте основні терміни. Це надасть вашій відповіді переконливість та послідовність. 7. Не мовчіть! Краще повторити свою думку іншими словами. Довгі паузи у відповіді сприймаються екзаменатором як слабкість або відсутність усвідомлених знань. 8. Зверніть увагу на те, що ви скажете на початку відповіді. Цим можна привернути увагу та справити позитивне враження на членів комісії. 9. Пам’ятайте, що краще сказати менше, але послідовно і логічно, ніж багато, але безсистемно. 10 Не забувайте, що впевненість у собі приходить з усвідомлення того, що ви добре підготувалися і вмієте роботи все, що вимагається програмою. Зосередитися потрібно не на відчутті тривоги, а на змісті своєї роботи. Це допоможе заспокоїтися і отримати гарний результат. А тепер поговоримо про те як слід повторювати навчальний матеріал, щоб пам’ять працювала найбільш ефективно. 1. Облаштуйте власне робоче місце, приберіть зайві речі, що можуть заважати та відвертати увагу. 2. Складіть план на кожен день підготовки, щоб чітко знати, що треба повторити сьогодні. 3. Якщо відсутній робочий настрій, почніть з матеріалу, який ви знаєте краще, або який вас найбільше цікавить. Це допоможе активізувати пам’ять та увагу. Після цього можете працювати з розділом, який знаєте гірше. 4. У процесі повторення включайте різні види мисленевої діяльності: визначайте головне, створюйте різні види опор: плани, схеми, малюнки, використовуйте асоціації. 5. При кожному читанні матеріалу ставте основну мету: пригадати те, що вивчалося на уроках, узагальнити, перевірити рівень засвоєння. 6. Використовуйте різні види читання: повільне з обдумуванням, вибіркове, оглядове. Це дозволить економити час та краще усвідомити зміст матеріалу. 7. Виконуйте якомога більше практичних вправ та тестів, це дозволить удосконалити ваші уміння та навички. Про це особливо слід турбуватися при підготовці до зовнішнього оцінювання, яке проводиться на тестовій основі. 8. Залиште вільний день напередодні екзамену, щоб ще раз переглянути матеріал та окремо зупинитися на складних питаннях. Поради психолога батькам при підготовці учнів до ДПА. 1. Не підвищуйте тривожність учня напередодні екзамену або тестування, не критикуйте його після іспиту. Це може негативно вплинути на самооцінку та характер підлітка. 2. Підбадьорюйте дитину, хваліть за те, що вона робить добре. Переконуйте, що добре скласти іспити їй під силу. Пам’ятайте, що чим більше учень буде боятися невдачі, тим вірогідніше він допуститься помилок. 3. Спостерігайте за самопочуттям вашої дитини, ніхто крім вас не в змозі вчасно попередити перевантаження та погіршення стану здоров’я учня. 4. Поясніть дитині важливість змін діяльності від активної інтелектуальної роботи до відпочинку та релаксації. 5. Зверніть увагу на харчування учня під час інтенсивного інтелектуального навантаження, йому потрібна поживна та різноманітна їжа та збалансований комплекс вітамінів. Такі продукти як риба, сир, горіхи, курага стимулюють роботу головного мозку. 6. Зберігайте тишу, зведіть до мінімуму фактори, що можуть відволікати дитину від занять. 7. Частіше цікавтеся, як проходить підготовка, що хвилює учня, створюйте сприятливу атмосферу для ефективної роботи. Хай вам щастить!
Тема: «Україна – член європейського та світового співтовариства».
Дата: 12.05.2020, 14.05.2020
Мета:  розкрити особливості геополітичного становища України, розкрити особливості діяльності України у світовому співтоваристві; формувати у студентів вміння аргументувати власну точку зору, розвивати критичне мислення.
Запитання:
1. До яких міжнародних структур належить Україна?
2. Членом якої міжнародної організації стала Україна в 2008 р.?
3. Як, на вашу думку, чи варто Україні прагнути членства в НАТО?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1. Геополітичне становище України.
Сучасна Україна є однією з найбільших за площею європейських держав. На її території розташований географічний центр Європи. Особливості географічного положення мали визначальний вплив на геополітичне становище українських земель: вони завжди сполучали й водночас роз’єднували Європу та Азію. Україна має помірні кліматичні умови, родючі землі, досить багато різноманітних мінеральних, водних ресурсів, лісів тощо, які створюють сприятливі умови  для її розвитку. Крім цього, країна має високий рівень транзитності території та вихід до морів, які створюють для неї сприятливі можливості для інтеграції у світове співтовариство. Таке географічне розташування визначило специфіку цивілізаційного розвитку українських земель, та на клали відбиток на її історичний розвиток.

Евристична бесіда:
1. Що таке інтеграція, світове співтовариство?
2. Що таке геополітика?

Стосунки українських земель із своїми географічними сусідами постійно були напруженими, адже вони стали межею розподілу сфер впливу західноєвропейської католицької (Польща, Литва, Австро-Угорщина), східноєвропейської православної (Російська імперія), та ісламської (Туреччина, Крим) цивілізацій. Спроби цих цивілізацій у минулому розширити свою сферу впливу спричинили їх боротьбу за українські землі, що постійно порушувало мир та спокій населення і гальмувало їх розвиток.
Сьогодні історична ситуація змінилась, але чинник цивілізаційних впливів сусідніх держав залишається досить вагомим і спонукає Україну враховувати його під час визначення свого місця у світі, вирішенні глобальних проблем сучасності, участі в інтеграційних процесах в Європі тощо.

Таким чином, соціокультурна і географічна рубіжність становища України обумовлює для неї можливості стати як мостом, що поєднує Схід і Захід, так і «сірою» буферною зоною між ними. Яка з них буде реалізована, залежить від українських політиків та народу.

2. Співпраця України з міжнародними організаціями світу та Європи.

Евристична бесіда:
1.     В яких світових та європейських організаціях бере участь Україна?

2.     Що дає Україні співпраця з міжнародними організаціями?

3.     В яких країнах українські військові здійснювали миротворчі місії?

3. Європейський вибір України. Угода про асоціацію Україна-ЄС.
Після здобуття незалежності перед Україною постало питання мабутнього шляху розвитку. В суспільстві склалися три варіанти вибору такого шляху: позаблоковість і багатовекторність у зовнішній політиці, інтеграція до ЄС або Євроазійського економічного союзу. Залежно від зовнішніх та внутрішніх чинників політична влада України орієнтувалася на той чи інший озвучений варіант:
- на початку 90-х років головними завдання зовнішньої політики України були: забезпечити її міжнародне визнання, відстояти статус позаблокової держави в обмін на ліквідацію ядерної зброї і домогтися міжнародних гарантій незалежності (Будапештський меморандум 1994 р., позаблоковий статус України в Конституції 1996 р.);
- в другій половині 90-х років Україна намагалась реалізувати стратегію багатовекторності в міжнародних стосунках: стратегічними партнерами України були проголошені США, Росія, Польща, країни Прибалтики та Чорноморського регіону. Але через загострення двосторонніх відносин із США, ЄС, країнами НАТО, через корупцію в Україні та тиск Росії, реалізувати цей курс не вдалося;
- в 2002 р. Україна оголосила про свій європейський вибір: в країні було проголошено на широкомасштабні реформи, які наблизили б Україну до стандартів ЄС та НАТО. Україна отримала статус країни-сусіда ЄС;
- в 2003 р. Україна різко змінює свою зовнішньополітичну орієнтацію на користь зближення із Росією: було підписано угоду Про єдиний економічний простір з Росією, Білоруссю та Казахстаном (залишилося на папері);
-  в 2004 р. після «помаранчевої революції» Україна повертається на шлях європейської інтеграції: вона отримує статус з ринковою економікою (2005 р.) та входить до СОТ (2008 р.);
- в 2010 р. відбувається новий поворот зовнішньополітичного курсу України в бік Росії: було оголення про відмову намірів вступити до НАТО, зірвано підписання Угода про асоціацію України з ЄС (2013 р.);
- після «революції гідності» (2013-2014 рр.) Україна знову повертається до ідеї євроінтеграції і здобуває на цьому шляху певних успіхів: підписано Угоду про асоціацію з ЄС (2015 р.), отримано безвізовий режим з країнами ЄС (2017 р.), НАТО допомагає країні з модернізацією української армії.
- 7 лютого 2019 р. Верховна Рада України, з ініціативи Президента України, внесла до Конституції положення про європейський вибір України (участь в ЄС та НАТО).

         Як бачимо, Україна зробила свій вирішальний крок на користі співпраці з ЄС та НАТО. Про це свідчить і сучасна соціологія – вже майже 60% населення схвалює цей курс. Але, в українському суспільстві ще продовжують існувати і інші точки зору, про які вже говорилося: позаблоковість або поглиблення в’язків з Росією через участь в Євроазійському економічному союзі. Давайте з’ясуємо, яку аргументацію наводять прихильники цих поглядів.

Практична робота
Група студентів ділиться на 3 підгрупи, в кожній з яких обирається модератор. Учасники в підгрупах отримують завдання зібрати інформацію по певних категоріях (ЄС – ЄАЕС – позаблокова незалежна Україна) за допомогою гаджетів та інтернет ресурсів. 
Підбиття підсумків.
Геополітичне становище обумовлює для неї можливості стати як мостом, що поєднує Схід та Захід, так і «сірою» буферною зоною між ними. Зрештою, було обрано курс на Європейську інтеграцію. Каталізатором цього стала збройна агресія Росії проти України. У міжнародних відносинах Україна посідає активну позицію, вона бере участь в діяльності різноманітних міжнародних організаціях, налагоджує двостороннє співробітництво, має потужну підтримку з боку світової громадськості.

V. Домашнє завдання.
1. Підготуйте коротке есе з переліком перетворень, які, на вашу думку, необхідно здійснити Україні на шляху до Європейського співтовариства.



СИНДРОМ ПРОФЕСІЙНОГО ВИГОРАННЯ ПІД ЧАС ПАНДЕМІЇ

Всесвітня пандемія змусила нас залишити свої робочі місця і почати працювати віддалено. Так які проблеми можуть при цьому виникати? Спробуємо  в цьому розібратися.
Робота на карантині має свої специфічні психологічні особливості, які раніше нам не були досконало відомі. В проблемах звичної професійної діяльності ми вже більш-менш орієнтуємось: звикли, адаптувались, розпізнаємо відомі стресори, можемо їх профілактувати. Нові ж «карантинні» умови,  робота онлайн  мають безліч додаткових, «особливих» стрес-факторів.
Окрім того, «дію» робочих стресорів підсилює і загальносвітова психологічна несприятлива атмосфера пандемії.
А в результаті довготривалої дії стресу, як нам відомо, може виникнути «синдром професійного вигорання», який, вочевидь, в умовах карантину має також свої особливості.
Давайте проаналізуємо, що може сприяти  професійному вигоранню під час карантину, які він має свої особливі прояви, а головне, що з ним робити.
Насамперед, для того, щоб зрозуміти, що і як робити, треба зрозуміти з чим ми маємо справу. Отже, розпочнемо з визначення поняття «синдром професійного вигорання».
Звернемось для цього до офіційних джерел.
28 травня 2019 року - в 11-й переглянутий варіант Міжнародної класифікації хвороб (МКБ 11) включений професійний синдром емоційного вигорання. Даний синдром не класифікується як медичний стан.
Він віднесений до класу «Фактори, що впливають на стан здоров'я населення та звертання до закладів охорони здоров'я», який включає в себе причини звернення населення в установи охорони здоров'я, не класифіковані як захворювання або медичні стани.
МКБ-11 містить таке визначення емоційного вигорання: «Емоційне вигорання - це синдром, що виникає в результаті хронічного стресу на робочому місці, який не був успішно подоланий.
Він характеризується трьома ознаками:
- відчуття мотиваційного або фізичного виснаження;
- наростаюче психічне дистанціювання від професійних обов'язків або почуття негативізму або цинізму до професійних обов'язків;
- зниження працездатності.
Емоційне вигорання стосується безпосередньо професійного контексту і не повинно застосовуватися до досвіду з інших сфер життя ».
Терміни емоційне вигорання в професійній сфері та професійне вигорання використовуються як синоніми.
Нажаль, в Україні поки що не діагностують професійне вигорання як хворобу. Хоча в багатьох Європейських країнах вже сьогодні можна отримати лікарняний з діагнозом «професійне вигорання».

Отже, насамперед, розглянемо, які «карантинні» фактори можуть спричиняти виникнення професійного вигорання.

ПЕРША ГРУПА - організаційно-психологічні фактори, тобто фактори пов’язані з новою особливою організацією нашої роботи та з самим процесом роботи. Сюди, на наш погляд, можна віднести наступні.
 ️ Замкнутий простір. В звичному робочому режимі, як правило, ми знаходимось у «великому робочому просторі», ми змінюємо «локації» в межах офісу та поза нього. А головне при цьому - наше відчуття свободи вибору. В режимі карантину в нас немає такої можливості. Ситуація погіршується у випадку взагалі обмеження житлової площі, не влаштованим робочим місцем, нехваткою необхідних ресурсів тощо та фактично відсутністю можливості обирати. Все це підвищує роздратування, нервозність, незадоволеність, стрес, погіршує емоційний стан та самопочуття в цілому, що, звичайно, може призвести до появи симптомів вигорання.
   ️«Розмитий» режим роботи. В звичному режимі більшість видів роботи мають чіткий робочий графік. Робота ж в режимі карантину, онлайн дуже часто «втрачає» цей ритм робочого часу. Робочий день може або значно скорочуватись, що викликає почуття провини, внутрішнього конфлікту, або збільшуватись до 12 та більше годин, що, звісно, також негативно позначається на нашому фізичному та психологічному почутті. Окрім того, самостійна організація робочого часу, без зовнішніх стимулів, потребує значно міцнішого тайм-менеджменту, який, в свою чергу, потребує суттєвих вольових, мотиваційних, емоційних зусиль, які виснажують нашу психіку.
  ️Робота в онлайн режимі. Запровадження карантину змусило більшість персоналу організацій працювати в онлайн режимі, що також може негативно впливати на психологічне здоров’я працівників. Як вказує психотерапевт Дінара Гильфантинова: «Високі швидкості, складні технологічні процеси - це не тільки можливості для розвитку мозку, а й своєрідна пастка. Життя  людини сьогодні протікає в основному в соціальних мережах та інтернеті, і так зване оцифровування свідомості викликає гостре відчуття ізоляції від реального світу, породжує різного виду фобії, наприклад такі, як страх пропустити будь-яку подію. Все це призводить до неврозу і стає важкою задачею, якщо людина не вміє правильно розставляти пріоритети».
  ️ Повна або часткова відсутність можливості повноцінно відпочивати. В умовах карантину можливості щодо повноцінного відпочинку «зводяться майже до нуля». По-перше, зтираються грані між буднями та вихідними. А, по-друге, ми не можемо змінити місце перебування, піти в кафе, театр, виставку, словом туди, куди ми ходили зазвичай, щоб розслабитися, відпочити. Навіть, якщо ми й виходимо, то нас супроводжують острахи, почуття недовіри, занепокоєння. Ще гірше справи постають з відпусткою, яка взагалі в сучасних умовах набула вигляд «примари».  Численні дослідження показали, що затяжний стрес та синдром вигорання напряму корелюють з відпочинком людини. Тому цей фактор є досить значущим та вкрай небезпечним.

ДРУГА ГРУПА - психологічні фактори, які пов’язані з новими психологічними особливостями нашої професійної діяльності та нашими власними суб’єктними особливостями. Серед них ми бачимо наступні.
  ️Зміна або взагалі відсутність комунікацій, соціальних контактів тощо. Як відомо, організація відіграє ряд психологічних та соціальних функцій в житті людини. Наприклад, задовольняє комунікативні, перцептивні і т.д. потреби. Залишаючись на карантині, людина фактично позбавляється можливості задовольняти вказані потреби. Спілкування з колегами переходить в інший формат, який має свої особливості та потребує додаткових ресурсів та енергії. Окрім того, перебуваючи в колективі ми постійно обмінюємось емоціями, поповнюємо свої емоційні резерви.


РЕКОМЕНДАЦІЇ ДЛЯ БАТЬКІВ ТА ПЕДАГОГІВ ПІД ЧАС ЕПІДЕМІЇ

1.                Дуже проста арт-терапевтична техніка - разом з дитиною захоплено і радісно малюємо ЗДОРОВ'Я. Обговорюємо намальовані малюнки.
2.                Психологічний імунітет зміцнюється, коли тіло дитини почуває себе улюбленим - а це значить, що ніжних, теплих торкань саме зараз повинно бути набагато більше. Можна уявити, що дитина - це пластилін, а ми його розминаємо й щось із нього дуже гарне ліпимо..., або ми робимо з дитини «колобка» - вмішуємо в нього водичку, борошно, цукор або сіль й ….. здоров'я, радість, любов..., а потім переходимо до масажу (рейки-рейки, шпали-шпали...).
3.                Пам'ятаєте, Гаррі Поттера? Що його захистило від .... Вірусу - Волан -Де - Морта? - звісно ж, мамина любов. От ми й говоримо дитині (і головне, самі ВІРИМО), що наша любов навколо неї створює потужне захисне поле, а отже вона в цілковитій безпеці.
4.                Ми можемо малювати мандали. Мандал - це древній метод роботи із внутрішнім простором. Будь-який замкнутий контур може вважатися мандалом. Ми малюємо коло - усе, що вписується в нього символізує внутрішній простір - тобто себе, а усе, що навкруги - зовнішнє, тобто оточуючих людей, відносини,  міста та інше.   Ми малюємо для дитини коло, а вона всередині зображує свою силу, здоров'я, любов і т.д.
5. У тому місці грудної клітини, в яке ми показуємо пальчиком коли говоримо «Я» - перебуває тимус (щитовидна залоза). Там, повинні були б сформуватися наші імунні клітини. Коли ми граємо в орангутанга - б'ємо кулачками в груди й при цьому видаємо якісь радісні звуки - А-А-А, то стимулюємо наш імунітет.
6.                Місце між лопатками (там, де в нас повинні були б бути крила) називається МІСЦЕ ПІДТРИМКИ. Це місце - проекція всього, що пов'язане з дихальною й серцево-судинною системою . Коли ми туди прикладаємо руку - просто так, або коли бачимо, що дитинка засумувала, або коли проявляється сутулість... ми зміцнюємо дитячий психологічний імунітет.
7.                У древній традиції Китаю (у Цигун і Дао) - є вчення про зв'язок звуку, кольору й систем органів. За меридіан легенів відповідає білий колір і звук. Ми кладемо руки на грудну клітку (проекція бронхів), потім піднімаємо руки догори зі звуком, начебто видихаємо бруд, хворобу, страх. Потім, вдих - вдихаємо білий чистий колір і повертаємо руки у вихідне положення. Так можна робити 3 рази підряд. 
Будьте завжди здоровими!




Як не впасти у депресію під час карантину.
За час карантину потрібно зрозуміти, що найважливішим у житті є саме життя. Карантин змінив життя кожного. Але ми маємо навчитись керувати емоціями та тримати рівновагу.
Коронавірусна інфекція «закрила» людей вдома. Як із цим справлятися?
Треба розуміти, що ситуація справді є для нас незвичною. Її цілком можна називати кризовою. Тому що в нас є три масштабні проблеми – ситуація із самим коронавірусом, панікою через епідемію і ще є соціально-економічні проблеми. Ситуація є емоційно складною, тому що є комплексною. Люди дезорієнтовані – не знають, що їм робити, їхній звичний режим змінився. Тому кожному потрібно розділити ці три проблеми окремо і подумати, що він може з кожною проблемою зробити.
МОЗ щоденно подає інформацію про поширення вірусу. Потрібно скласти для себе алгоритм базового фізичного захисту турботи про своє фізичне здоров’я і про близьких. Що я можу зробити для себе, щоб вберегтися – почати від масок та гігієни і максимально ізолювати себе від контактів. Важливо також приборкати паніку. Індивідуальна паніка – це наше ментальне здоров’я, за  нього треба дбати стратегічно. Коронавірус закінчиться, а наша нервова система залишиться. Важливо щодня дбати про стабілізацію емоційного стану. А щодо соціально-економічної кризи, то маємо розробити бюджет, що ми можемо собі дозволити на час карантину і розробити стратегію – можливо, перекваліфікуватися чи вивчити якісь нові напрями.
«Перелаштуйте життя на нові рейки»
Стрес впливає на наш імунітет. Як не піддатися стресовому стану? Треба почати з того, що ми вже піддалися стресу. Бо чим кардинальніші зміни, тим більше вони викликають напруження і стрес. Не варто мати ілюзій, що ми йому не піддаємося. Але стрес є для того, щоб зрозуміти, що щось відбулося. Це нормальний стрес – щоб мобілізуватись, щоби перелаштувати своє життя на інші нові рейки. Але є стрес надмірний, некорисний. Переживати є нормально.Ми заскочені зненацька, тому спочатку виникає шокова реакція, потім вона переходить у злість, бо всі плани змінилися, не до кінця зрозуміло, як діяти.
Наступна стадія – це втрата стабільності та спроба повернути все як було, а за нею депресія. Нам доводиться робити те, до чого ми не звикли. В тому числі, сидіти вдома. Не всі люблять турбуватися про своє фізичне, психічне, ментальне здоров’я. Але є позитив, що після такого суму приходить прийняття нового досвіду і тоді ми можемо адаптуватися до нового життя. Втім, коли ми затримуємося на якійсь стадії надто довго, ми не можемо зорієнтуватись. Якщо відчуваємо сильне пригнічення, настрій не змінюється і немає періоду полегшення, то потрібно звертатись по допомогу чи само стабілізуватися
А як можна собі самому допомогти?
Паніка виникає тоді, коли ми чітко не можемо зрозуміти, якою точно є небезпека, але емоції нам говорять, що відбувається щось страшне. І ми
починаємо ірраціонально боятися. Тому насамперед потрібно вгамувати емоції. Що ми можемо для цього зробити?Перш за все старатися лишитися автором своєї поведінки, тобто, встановити для себе режим дня. Що я роблю вранці, обідом і ввечері, бо для стабілізації нашої психіки важлива циклічність. У нас є період напруження і розслаблення. Вранці бажано робити помірні фізичні навантаження, впродовж дня повторювати звичні ритуали. Важливо також включитися на те, щоб допомагати іншим, а також дякувати за те, що є хорошого в сьогоднішньому дні. Коли ми допомагаємо іншим і від цього відчуваємо в собі ресурси, що все гаразд. Також важливо зробити для себе обов’язково «екстрену аналізу». Що варто робити, коли щось піде не так, до кого я можу звернутися, відповідно, скласти список із п’яти людей. Визначити, що ми будемо робити, якщо виникне панічний настрій – включити музику, почитати книжку, посадити квіти, відшукати ресурсні активності, які раніше мені подобалися, наприклад, почати малювати. Під час кризи потрібно мати план; (що я робитиму, якщо карантин триватиме довше і якщо я не зможу відновити робочу активність).
«Створіть в уяві безпечне місце»
Що ще можна зробити? Дуже допоміжними є техніки, розроблені психологами. Серед них є техніка на візуалізацію – науково доведено, що застосування активної уяви, коли ми думаємо і пригадуємо приємні образи, здатно суттєво покращувати наш стан. Вони для нашого мозку діють приблизно, як реальність.
Ми можемо сконструювати у своїй уяві образ безпечного ресурсного місця, яке ми відвідуватимемо упродовж дня. Сама думка про це безпечне місце нагадуватиме нашій психіці, нашому внутрішньому стану, що ситуація з часом стабілізується. Ця вправа хороша після пережитого стресу, негативних думок і переживань. Там ми можемо відновитися і набратися сил, щоб рухатися далі. Також добре створити список стресорів, які можуть статись, до прикладу, самотність, велика кількість негативної інформації, не можливість вийти на вулицю. Можна проранжувати ці стресори від 0 до 10, від найменшого значення і навпроти одразу записати ресурсну активність, яка може нас підтримати. Наприклад, біля самотності записати людей, яким можна зателефонувати, біля негативної інформації улюблену книгу. Хороші згадки можуть знімати напруженість.
Так само мають значення дихальні техніки, які допомагають перевести нервову систему у стан розслабленості. Ця вправа називається «4-2-6», де на 4 ми робимо вдих, на 1-2 затримуємо повітря і робимо дещо довший видих, начебто видихаючи з себе стрес. Власне, цей видих виводить психіку з активного режиму у «заспокойся та розслабся».
          Через карантин вся сім’я опиняється цілодобово в одному просторі. Як тут співіснувати, поважати межі одне одного?

Важливо вранці і ввечері говорити один одному, за що ми вдячні. Такі ритуали показуватимуть, які речі для нас є справді цінними. Поруч перебувати важко, бо у кожного має бути свій особистий простір, свої переживання, але, якщо ми будемо дякувати і цінувати, то будемо менш прискіпливими до неприємних дрібниць. Чим краще розподілити ролі – тим менше буде непорозумінь. В кожного буде своя відповідальність, повага до іншого. Важливо також домовитись про час, коли кожен зможе побути наодинці з собою. Дуже важливо організовувати і спільні речі, на які не було часу раніше. Обговорити спільні плани на життя, зробити спільну карту мрій. Зараз з’явився час переоцінити, що є важливим для нас, а що ні, і як рухатись далі, коли ми вийдемо з цього шторму.

Комментариев нет:

Отправить комментарий