РОЗПОЧИНАЄМО ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ ПІД ЧАС КАРАНТИНУ-ВИБИРАЄМО СВІЙ КЛАС-ВИБИРАЄМО ПРЕДМЕТ-ВИБИРАЄМО УРОК-ОПРАЦЬОВУЄМО МАТЕРІАЛ-ВИКОНУЄМО ЗАВДАННЯ

7 КЛАС ОСНОВИ ЗДОРОВ Я



                                               

7 клас.         СОЦІАЛЬНА БЕЗПЕКА НАСЕЛЕНОГО ПУНКТУ .

     Держава на захисті прав дитини. Клініки , дружні для молоді.

        Роль молодіжного руху у формуванні ЗСЖ молоді.

                                    Вплив ЗМІ на здоров’я.

 

Мета:

сформувати в школярів поняття про соціальні фактории здоров'я підлітків.

Пригадати, що таке соціальне середовище.

Обговорити соціальну безпеку свого населеного пункту.

Оцінити можливості реалізації своїх прав.

Проаналізувати, як ЗМІ впливають на твої ставлення, рішення і поведінку.

Виховувати навички критичного мислення,відповідальність ,вміння протистояти  соціальному тиску.

 

Сьогодні на уроці  ти :

Дізнаєшся більше про соціальне середовище;

соціальну безпеку населеного пункту;

захист державою прав дитини;

вплив звичок молоді на спосіб життя;

захист здоров’я від впливу засобів масової інформації.

Операційні цілі (завдання):

 

Після закінчення уроку учень :

називає:

— ознаки соціального середовища;

— заклади охорони здоров’я, де можна отримати допомогу;

— основні права дитини;

наводить приклади:

— впливу способу життя на поведінку підлітків;

— впливу сім’ї, друзів на формування здорового способу життя підлітків;

—впливу ЗМІ на соціальне здоров’я;

розпізнає ознаки:

— ознаки здорового соціального середовища,нездорового соціального середовища

— порушень прав дитини і людини;

характеризує:

— елементи соціального середовища ,які сприяють здоров’ю і безпеці громадян і

ті,що загрожують безпеці і здоров’ю

— вплив чинників соціального середовища;

дотримується правил:

— поведінки в соціальному середовищі.

 

Методи і техніки:

евристична бесіда,  робота в малих групах, робота з відеосюжетом,робота у великих групах,  гра.

 

Обладнання:

підручник «Основи здоров’я» Т.В.Воронцова, В.С.Пономаренко, -К,

«Алатон», 2007;наочність, ноутбук, маркери, ватман.

 

Допоміжні матеріали:

Додаток 1.Елементи соціального середовища

Додаток 2.Держава на захисті прав дітей і молоді

Додаток 3.Клініки, дружні до молоді».

 

                                        Хід уроку.

 

І.Організаційний момент.

 

ІІ. Знайомство. «Я люблю своє  місто ( село ) за те,що…»

 

Тема нашого уроку соціальні чинники здоров’я підлітків.

Сьогодні ми маємо з’ясувати що це таке соціальні фактории здоров'я підлітків.

Обговорити соціальну безпеку нашого населеного пункту. Оцінити можливості

реалізації своїх прав. Проаналізувати, що впливає на наші ставлення, рішення і  поведінку.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань. Вправа «Біла ворона»

 

Вчитель кожному учню на спину чіпляє геометричну фігурку,всього є 2 види фігур,    а  одному учню , сильній особистості , третю,відмінну, геометричну фігуру.

   Завдання :не  промовляючи ні слова об’єднатись у групи.

 

Обговорення.

Як ви себе почували ?

Що відчував учень з відмінною фігуркою?

Хто буває білою вороною серед дітей, людей ?

Чи можлива подібна ситуація серед людей ?

 

Людина живе в суспільстві. Вона має знайти СВОЕ місце серед інших людей, навчитися спілкуватися з ними, зрозуміти правила поведінки в соціумі  й дотримуватися їх.

Демократичне суспільство надає людині досить багато прав, але

разом із правами в людини з'являються й певні обов'язки. Уміння користуватися своїми правами й виконувати свої обов'язки є важливим показником соціального здоров'я.

 

Соціум – це суспільство, в якому ми живемо.

Людина – соціальна істота, сформована своїм оточенням. Однак, суспільство не тільки формує людину, а й впливає на її життя і здоров'я.

 

Соціальне середовище - оточуючий людину соціальний світ (соціум), який включає всебе суспільні (матеріальні та духовні) умови становлення, існування, розвитку та  діяльності людей, які тісно пов'язані з суспільними відношеннями, у які ці люди включені.

 

Середовище — це сукупність умов існування людини та суспільства.

 

Соціальна безпека населеного пункту

Люди з давніх-давен живуть у населених пунктах — селах, селищах, містечках, містах. Тут людина народжується, росте, навчається. Спосіб життя близьких, уподобання однолітків, традиції місцевої громади можуть впливати на здоров’я людини позитивно й негативно.

Вплив соціального середовища населеного пункту на людей

Позитивний

Негативний

Задовільні побутові умови

Збалансоване харчування

  Достатній рівень медичних послуг

  Успішне навчання, ефективна праця, активний відпочинок

  Високий культурний та

духовний розвиток                            

  Конструктивне

    розв’язання конфліктів

Психологічна врівноваженість           

Здоровий спосіб життя

  Прагнення вирішувати питання місцевої громади й держави

Незадовільні побутові умови

Незбалансоване харчування

  Недостатній рівень медичного обслуговування

  Низька рухова активність, перевтома

  Низький культурний та духовний рівень розвитку

  Непорозуміння, протистояння, сварки, конфлікти

v  Психологічна неврівноваженість, стреси

  Поширення шкідливих звичок, кримінальні небезпеки

  Байдужість до громадського життя

Негативний вплив не тільки шкодить здоров’ю людей, а й загрожує їх життю.

Існують соціальні фактори, які впливають на твоє соціальне здоров'я.

 

Насамперед до них належить безпосереднє оточення людини:

— родина, в якій виховується й росте;

— школа, в якій вона навчається;

― клас, в якому вона знаходить друзів, з котрими спілкується не тільки в школі, але й за її межами;

— підліткові компанії, з якими вона проводить дозвілля.

 

Соціальне середовище , в якому порушуються права людини називається нездоровим або неблагополучним соціальним середовищем

 

Соціальне середовище , в якому дотримуються прав людини і дитини називається здоровим або благополучним соціальним середовищем.

У населеному пункті: Усі установи населеного пункту мають функціонувати так, щоб людина могла безпечно:

Держава на захисті прав дитини

Щоб створити соціально благополучне суспільство, потрібно захистити права дитини.

Від народження дитини її здоров’ю та безпечному гармонійному розвитку приділяється особлива увага в суспільстві.

Лікарі дбають про здоров’я немовляти

Дорослі піклуються про дитину, дбають про її здоров’я і життя

Вихователі в дитячому садку дбають про розвиток дітей

Учителі навчають і дбають про твою безпеку в школі

З друзями маєш спільні інтереси, проводиш дозвілля, можеш відвідувати: гурток музичну школу , спортивну секцію туристичний клуб  ,   мистецьку студію .

Якщо хворієш, дорослі викликають лікаря .

Якщо потрапляєш в екстремальну ситуацію, допоможе служба захисту населення.

Якщо порушено твої права, можеш звернутися до вчителя, дорослих, викликати міліцію; зателефонувати за телефоном довіри 0-800-500-33-5

Держава надає молоді індивідуальні медичні послуги. Ти можеш звернутися до лікаря в поліклініку за місцем проживання. Останнім часом у багатьох населених пун

ктах з’явилися клініки для надання медичних послуг саме молоді. Їх так і називають — клініки, дружні для молоді (додаток 8). У таких клініках молодь може не пред’являти документів. А допомогу кваліфіковані лікарі надають безкоштовно.

 

 

V.Вивчення нового матеріалу. Які ж елементи соціального середовища відкрийте

Робота з підручником.с.91.(Додаток 1)

 

Додаток 1.

Елементи соціального середовища:

Державні органи: ті,хто приймає закони і забезпечує дотримання твоїх прав.

Місцева громада: ті,хто дбає про добробут у твоєму селі чи місті.

Родина:ті,хто дбає про твоє життя і здоров’я

Школа: ті,хто тебе навчає і вчиться разом з тобою.

Друзі:ті,з ким тобі приємно проводити вільний час

ЗМІ: ті,з яких ти дізнаєшся про різні події.

 

Давайте подумаєм і методом мозкового штурму в групах з’ясуємо, які елементи соціального середовища сприяють здоров’ю і безпеці громадян, а які загрожують  безпеці і здоров’ю.

 

Робота в групах.

А.Вчитель об’єднує клас в 2 групи: «Сонечко» і «Хмаринка»

1 – має назвати елементи соціального середовища ,які сприяють здоров’ю і безпеці громадян.

2- загрожують безпеці і здоров’ю людей.

 

А яким ви вважаєте наш населений пункт здоровим і безпечним чи соціально нездоровим. Прошу підняти руки.

Методом голосування визначити , яким учні вважають наше село:безпечним чи  небезпечним.

Б.Вправа «Карусель».

Досягти високого рівня благополуччя можна лише тоді,коли суспільство створює можливості для реалізації фундаментальних прав людини і дитини. Групи впродовж однієї хвилини мають оцінити можливе порушення прав дитини в:сім’ї,школі,державі.

Клас об’єднуємо у 3 групи. Кожна група отримує маркер певного кольору.

Обговорення.

 

Вплив засобів масової інформації на здоров’я

Засоби масової інформації (ЗМІ) інформують про події у світі та аналізують їх. ЗМІ впливають на поведінку людей, прийняття рішень, формування життєвих цінностей. Інформація, отримана через ЗМІ, розвиває, виховує, розважає. Особливо сильного впливу зазнає молодь. Серед ЗМІ, мабуть, найбільш впливові телебачення та Інтернет. Вплив інформації ЗМІ може бути позитивним і негативним.

Позитивний вплив. ЗМІ інформують про все, що сталося в країні та світі. Пізнавальні статті та передачі сприяють інтелектуальному розвитку. Останнім часом поширені радіо- і телепередачі, у яких беруть участь слухачі й глядачі у прямому ефірі. Виник новий вид комунікації. Кожен може знайти однодумців, висловити власну думку, розвинути навички спілкування. Комерційна реклама інформує про нові товари. В інтернет-магазинах можна купити товар, не виходячи з дому. Соціальна реклама пропагує загальнолюдські цінності — здоровий спосіб життя, корисні звички, доброзичливість, повагу до оточуючих, толерантність. Сприяє турботливому ставленню до навколишнього середовища. Рекламні ролики про збройні сили вчать зростати громадянами своєї країни, уміти її захищати. Щоб відпочити чи заспокоїтися, можна послухати музику улюблених виконавців або переглянути комедійні кінострічки. Фільми, мультфільми та передачі, що пропагують позитивні цінності, впливають на систему цінностей людини, змушують думати, аналізувати, оцінювати події. Такі кіно- і телепередачі сприяють розумінню справжніх життєвих цінностей.

Негативний вплив. ЗМІ часто повідомляють про агресію, жорстокість, насилля. Головні персонажі бойовиків вирішують проблеми силою. Пограбування, перестрілки, вороже ставлення до оточуючих стають звичними. Рекламні ролики й фільми часто пропагують хибні цінності, нав’язують певну поведінку й спосіб життя. Можуть провокувати формування шкідливих звичок, впливати на психологічний стан. Підлітки не завжди можуть відрізнити віртуальний світ від реальності. Вони наслідують поведінку героїв фільмів і мультфільмів у щоденному житті. Поводяться грубо, зухвало, а іноді жорстоко. Намагаються розв’язати конфліктні ситуації силою. Під впливом таких фільмів і телепередач підліток може стати байдужим до оточуючих, жорстоким і грубим, не співчуває і не співпереживає оточуючим.

У соціальних мережах знайомляться заочно. На жаль, люди бувають і добрі, і лихі. Підліток навіть не усвідомлюватиме негативного впливу знайомства, але може стати дратівливим, агресивним, набути шкідливих звичок.

Дівчата і хлопці часто захоплюються комп’ютерними іграми. Вони проводять багато часу за комп’ютером, нехтують навчанням і відпочинком на свіжому повітрі. Урешті-решт, таке захоплення шкодить здоров’ю.

Якщо часто дивитися телевізор і багато часу проводити за комп’ютером, може виникнути залежність. Це негативно впливає не тільки на психологічний, а й на фізичний стан здоров’я. Порушується розпорядок дня, підлітки мало відпочивають, погано сплять. Малорухливий спосіб життя призводить до порушення постави. У рекламі можуть пропагувати шкідливі для здоров’я продукти. Вживаючи їх, підлітки набирають зайву масу тіла. Мигтіння зображення на екрані негативно впливає на гостроту зору й роботу мозку підлітків, у них послаблюється увага.

Щоб протидіяти негативному впливу, слід розвивати навички критичного мислення. Якщо навчишся оцінювати інформацію критично, обиратимеш для перегляду кінофільми й телепередачі, у яких пропагуються справжні цінності — дружба, повага, вірність. Щоб поліпшити самопочуття і гарно вчитися, активно відпочивай, поводься чемно з однолітками та дорослими.

Держава на захисті прав дітей і молоді

 

Клініки дружні до молоді (КМД) – це спеціалізовані підрозділи, як правило у складі дитячих поліклінік, які надають медичні послуги молоді, а також інформують та   консультують, зокрема з питань профілактики ВІЛ та інфекцій, які передаються статевим шляхом (ІПСШ).

ЮНІСЕФ надає допомогу Міністерству охорони здоров’я України у покращенні надання послуг з охорони здоров’я дітям та молоді

 віком до 18 років шляхом створення мережі клінік, дружніх до молоді (КДМ).  На разі у країні діє 104 КДМ.

0 800 500 335 386- Національна ―Гаряча лінія з питань насильства та захисту прав

дітей.

0 800-500 225- Національна ―Гаряча лінія з питань протидії торгівлі людьми

03722 446 31-Телефон довіри Чернівецького міського центру соціальних служб

57 15 15, 095 93215 15 –Клініка дружня до молоді м.Чернівці.

Додаток 3.

Одним із пріоритетів розвитку медичної допомоги дітям та молоді є створення мережі«Клінік, дружніх до молоді». Це заклади, які надають медико-соціальну та психологічну допомогу дітям і молоді на основі дружнього до них підходу, рекомендованого Всесвітньою організацією охорони здоров’я, Дитячим Фондом ООН

(ЮНІСЕФ); на принципах доступності, добровільності, доброзичливості,

конфіденційності, анонімності та неосудливого ставлення до відвідувачів. Ці клінікине є альтернативою і не замінюють для підліткової служби дитячі поліклініки.

Вони доповнюють одна одну для досягнення єдиної мети - забезпечення здоров’я молодого покоління. «Клініка, дружня до молоді» надає не тільки медичний, а ще психологічний і соціальний комплекс послуг для підлітків і молоді.

 

Висновки

Соціальне середовище може впливати на здоров’я і благополуччя позитивно й негативно. Держава захищає права дітей і молоді, турбується про їхній безпечний розвиток і здоров’я. У разі порушення своїх прав підліток може звернутися до правоохоронних органів, зателефонувати за телефоном довіри. Щоб протидіяти негативному впливу засобів масової інформації, розвивай навички критичного мислення, обирай для перегляду фільми й передачі, які пропагують загальнолюдські цінності.

Завдання

1.  Проаналізуй схему на с. 87. Яким буває вплив середовища на мешканців населеного пункту? Схарактеризуй на вибір.

2.  Які права дитини захищає держава?

3.  Чому, на твою думку, важливо захищати права дитини з дитинства?

4.  Чим позитивний вплив ЗМІ на здоров’я підлітків відрізняється від їх негативного впливу?

5.  Поміркуй, чому важливо протидіяти негативному впливу ЗМІ.

6.  Важливо набувати навичок критичного мислення. Чому? Поясни на прикладі.

Попрацюйте в парі або групі

Пригадайте та обговоріть художні твори, фільми або мультфільми, що пропагують, наприклад, дружбу, співчуття, милосердя, повагу до дорослих (на вибір).

Моделюй — набувай життєвих навичок

1.  Проаналізуй соціальну безпеку твого населеного пункту. Скористайся фотоілюстраціями на с. 88. Що сприяє здоров’ю та безпеці? Що може становити небезпеку?

2.  Оціни можливості реалізації твоїх прав, наприклад на освіту, медичну допомогу, інформацію тощо. Обґрунтуй свою відповідь.

3.  Дізнайся та запиши адреси й номери телефонів медичних і соціальних служб, кабінетів довіри для молоді, які є у твоєму або найближчому населеному пункті.

4.       З допомогою дорослих склади рейтинг телепередач, у яких пропагуються загальнолюдські цінності.

Комментариев нет:

Отправить комментарий