РОЗПОЧИНАЄМО ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ ПІД ЧАС КАРАНТИНУ-ВИБИРАЄМО СВІЙ КЛАС-ВИБИРАЄМО ПРЕДМЕТ-ВИБИРАЄМО УРОК-ОПРАЦЬОВУЄМО МАТЕРІАЛ-ВИКОНУЄМО ЗАВДАННЯ

6 КЛАС УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА


12.03-18.03.2020 р.  Тема уроку. Я.Стельмах « Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера». Таємничі й веселі події в повісті, передані образним словом.
Слово вчителя
- Діти, сьогодні ми продовжимо мандрувати сторінками захоплюючої повісті разом із героями, веселими та невгамовними.
- Чи вірите ви в існування чудовиськ?
Бесіда за питаннями:
·         Згадайте, які веселі пригоди траплялись з вами під час літніх канікул, відпочинку?
·         Який твір називається пригодницьким? Наведіть приклад.
·         Як ви знаходите рішення, коли потрапляєте у складну життєву ситуацію? Це ви робите самостійно чи звертаєтеся по допомогу до дорослих?
·         Що об’єднує такі поняття, як «мрія» і «фантазія»? Чи завжди збуваються ваші мрії? Від кого або від чого це залежить?
·         Чи важливий для сучасної людини романтичний порив, уміння фантазувати, уявляти?
·         Пригадайте якісь випадки зі свого життя, які б були, на вашу думку, романтичними.
1. Виразне читання учнями уривків 7 розділу, що найбільше сподобалися.
2. Визначення елементів композиції цього розділу
Експозиція. Розповідь Митька про особливості полювання на тигрів та необхідність застосування цього методу для того , щоб спіймати чудовисько.
Зав’язка. Хлопці впіймати курку, викопали яму й очікували на появу невідомого звіра.
Кульмінація. До ями замість чудовиська потрапив дід Трохим.
Розв’язка. Брехливе виправдовування перед дідом Трохимом.
3. Гра « Складіть слова»
Скласти із розрізнених літер ключові слова, без яких Митько та Сергій не провели б канікули так цікаво, змістовно і з користю.
В У А Я        А Ф Я Т Н З А І        О Р А М Т Н И А К
1. Доберіть означення до слів уява, фантазія.
2. Продовжити речення
- Я вважаю, що багата уява, фантазія відіграють у житті сучасної людини....
- Тому що...
- Наприклад...
- Отже...
4. Мозковий штурм
 - Про яких людей ми звикли говорити, що в них розвинена уява, багата фантазія?
- А  яких людей ми називаємо романтичними?
- Чи наші головні герої такі?
- Яка головна думка повісті?
5. Пошуково-дослідницьке завдання
Довести за допомогою тексту, що Сергій і Митько:
ü люблять природу;
ü мають почуття гумору, можуть покепкувати не лише з інших, а і з себе  самих;
ü дружелюбні
ü допитливі;
ü сміливі шукачі пригод.
Перевіряємо себе
·        Я можу переказати зміст будь-якого уривка повісті.
·        Я вмію визначати епізод найбільшого напруження.
·        Я можу висловлювати власні роздуми про уяву, фантазію, романтичність у житті сучасної людини.
2. Скласти пам’ятку для клубу романтиків-шукачів пригод
Запам’ятайте!
Романтик – це непересічна особистість, що діє в незвичайних обставинах, якій властиві яскраві почуття, безстрашність, гостра реакція на спричинену кривду.
Наприклад:
1) Завжди прагнути до пізнання нового, незвіданого, таємничого.
2) Не зупинятися на досягнутому.
3) Багато читати, бути допитливим.
4) Бути сміливим та відважним.
5) Розвивати свої фізичні здібності, тренуватися, загартовуватися, щоб у будь-який момент прийти комусь на допомогу.
VІ. Домашнє завдання Дібрати 5 прислів’їв чи приказок про дружбу.

Урок за 19 березня 2020 року

19.03.2020
Тема. РМ (письмово) Цитатна характеристика головних героїв повісті   Я. Стельмаха  «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера»
                                                                        Справжній друг пізнається в біді.
Народна мудрість
Наше життя цікаве і розмаїте, багате на пригоди , цікаві зустрічі, приємні враження. Але ми часто цього не помічаємо, а біжимо , поспішаємо, і самі не помічаємо, як багато важливого пройшло повз нас, не відклалось у душі. Але саме письменники мають таку здатність підмічати і розповідати про це на сторінках своїх творів. Відомий французький письменник Антуан де Сент Екзюпері сказав:« Усі дорослі спочатку були дітьми, тільки мало хто це пам’ятає». І справжнім дитячим письменником стає лише та людина, яка зберігає у серці весь розмаїтий світ дитинства . Це можна сказати про Всеволода Нестайка, Віктора Близнеця, а також Ярослава Стельмаха, творчість якого ми закінчуємо вивчати.І сьогодні у кожного із вас є можливість відчути себе письменником.  
 Проблемне питання
Митько і Сергій – винахідливі , кмітливі мрійники , тому їм завжди цікаво і ніколи нудьгувати. Декому поведінка друзів здавалася дивною, загадковою. Тож відгорнемо завісу таїни і зробимо висновок, чому саме цих хлопців Ярослав Стельмах зробив героями свого твору?
(Напевно
, тому, що герої твору подібні до самого автора. Саме в їх уста він вкладає власні думки , і діють вони так , як діяв би сам автор).

 Складання плану
А зараз заповніть досьє на наших головних героїв за планом.
1. Ім’я
2. Місце проживання
3. Освіта
4. Сім’я
5. Місце перебування
6. Мета приїзду
7. Улюблені заняття
8. Висновки про характер
Робота з підручником (цитатна характеристика персонажів)
А тепер зберіть матеріал для підтвердження характеристики персонажів.
1. Знайти в повісті штрихи до портретів Митька , Сергія , Василя Троша та інших персонажів і підібрати до них одне найвлучніше слово характеристику .
(Митько -запальний , Сергій- поступливий , Василь- єхидний , Митькова бабуся-любляча, бабуся Василя- ласкава, Ірина Семенівна- добра ,Оксана Павлівна (мама Митька) –турботлива, Гнат – упертий, Трохим Гнатович- мудрий)
 Відшукати в тексті епізоди, що стосуються навчання друзів . Зробити висновки ,якими учнями були Митько та Сергій. Скласти письмову характеристику.
(
Зразок .Прочитавши повість , ми з’ясували , що Митько та Сергій навчалися у 5 –Б класі в м. Києві. В кінці навчального року вони складали іспити , щоб перейти до наступного класу. І найкращими учнями вони не були . «Не дуже –то ви й перепрацювались» - говорила Сергійкова мама , коли вони просились до села . А коли між ними виникла суперечка, то ми дізналися, що за минулий рік у Сергія була трійка з фізкультури, а в Митька – з малювання. Тобто вони не дуже сумлінно ставилися до навчання. Замість того, щоб самим зібрати гербарій , вони взяли у Митькового брата, який йому теж не належав. «Мало любили ботаніку»,та й «зоологія не вигравала в хлоп’ячій уяві привабливими веселковими барвами». Однак під час канікул вони проштудіювали багато книжок із зоології , яку навіть полюбили, а з нею й уроки, з яких раніше втікали . Тож у них є всі шанси стати кращими  учнями).
    Домашнє завдання. Закінчити письмову роботу

25.03.2020
Тема. Леся Воронина - сучасна письменниця, авторка багатьох книг для дітей. Фантастична, романтична, багатоепізодна повість «Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку № 9»
  Прочитайте слова Марка Твена: «Зроби те, чого боїшся, і ти побореш страх.»
- Як ви їх розумієте?.
- А як можна побороти страх?
- Відповідь на це запитання ми спробуємо отримати, вивчаючи повість Лесі Ворониної «Таємне Товариство боягузів, або Засіб від переляку №9». А ще дізнаємося багато цікавого про сучасну письменницю, яка пише  захоплюючі твори для дітей.
       Сьогодні ми познайомимось із  новою пригодницькою повістю сучасної письменниці Лесі Ворониної «Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку № 9», в якій добро знову дає відсіч  злу. І героями-переможцями є  не фантастичні супер-кібер істоти, а звичайні люди, що в нормальному житті малопримітні, та ще й боягузи по суті.
      У книгах нечасто боягузи є героями - радше за старою звичкою їх шпетять, соромлять і протиставляють їм сміливців, чия рука не здригнеться. А даремно, бо от деякі психологи, що вивчають феномен страхів, твердять, ніби боягузи в житті бувають чесніші в своїх почуттях за сильних духом героїв. Бо всіма фібрами переляканих душечок своїх вони відчувають тонше небезпеку, швидко на неї реагують, вони чутливіші взагалі, вони не покриті товстою корою, як куленепробивні сміливці, до чиїх почуттів буває не одразу й докричишся, та й часом їх там  насправді  й нема.
         І якби світ складався з суцільних боягузів, то, може, він був би м'якший. Це заспокійлива версія психологів, яка дуже втішає негероїв. Принаймні їхній світ не напханий робокопами - в ньому все звично й без подвигу. Можливість зазирнути у світ мудрості, боротьби добра і зла надає нам Леся Воронина. Отже, завітаємо в гості до письменниці.
 Відомості про письменницю
Леся Воронина (справжнє ім’я Вороніна Олена Анастасіївна) улюблена письменниця багатьох дітей, журналістка, перекладачка.
Літературні псевдоніми:
Гаврило Ґава, Ніна Ворон, Олена Вербна, Сестра Лесич. 
Відзнаки:
Лауреат Всеукраїнської акції «Книжка року» (2004);
Лауреат Всеукраїнського конкурсу романів, кіносценаріїв і п'єс «Коронація слова» (2005);
Лауреат Міжнародного літературного конкурсу «Дитячий Портал» (2006);
Лауреат конкурсу «Книжка року Бі-бі-сі» (2008);
Перша премія VІ Московського міжнародного конкурсу «Мистецтво книги» у номінації «Книга для дітей та юнацтва» за книжку «Сни Ганса-Християна» (2009);
Перша премія Національного конкурсу «Краща книга України 2009».
Народилася 21 березня 1955 року у Києві в письменницькій родині.(«Назвали Лесею на честь Лесі Українки, та в паспортному столі не захотіли записувати, сказали: «Таково імені нєту», а Леся, мовляв, – похідне від Лариси або Олександри, тож мама записала мене Оленою. Та я все життя – Леся»). Дід - Прохор Воронин - був письменником, тато - художником-оформлювачем та реставратором. Мама перекладала книжки з кількох європейських мов. Маленька Леся почувалася білою вороною, бо розмовляла у російськомовному Києві українською. Рано почала читати. І сама дуже швидко почала вигадувати різні історії. («Мені здавалося, що це є в кожної людини. З подивом дізналася, що такі здібності мають не всі, а діти ж люблять різні цікаві історії! Я й стала таким собі неформальним лідером у садку, а потім у школі. Мої однокласники страшенно любили слухати ті кумедні побрехеньки. А ще я вміла досить точно копіювати й пародіювати інших, вигадувала різні сценки. Та хоча зростала в літературному середовищі, письменники здавалися мені якимись особливими, унікальними – куди вже мені до тих небожителів?! Але все одно писати почала рано (для себе) десь у першому класі»).
       1972 р. вступила на заочне відділення філологічного факультету Київського держуніверситету ім. Т. Г. Шевченка, який закінчила 1979 р. За роки навчання встигла попрацювати кур’єром у Спілці письменників України, лаборантом у школі, електромонтером на деревообробному комбінаті, екскурсоводом у Музеї народної архітектури та побуту в Пирогово і т. д. Мандрувала Україною (автостопом) та Польщею (на байдарках). Протягом 1987–1991 рр. працювала редактором відділу літератури та мистецтва журналу «Україна». З 1991 року працювала у дитячому журналі «Соняшник» (з 1992 до 2006 року — головним редактором часопису). Нині – автор та ведуча програм на радіо «Культура». Член Спілки письменників України, член Асоціації Українських письменників. Пише для дітей, бо вважає,  «що найкращі люди – це діти й підлітки, вони щирі й безкомпромісні. Вони вірять, що світ можна змінити на краще, вміють дружити й жертвувати собою заради іншого, сприймають життя оголеними нервами. Це вже потім на людині наростає захисний панцир і вона вчиться йти на компроміси, пристосовуватися й відмовлятися від найцінніших речей заради грошей, слави, посади…»
В одному з інтерв’ю Леся Воронина зауважила:
- Мені здається, що найгірші вчинки людина робить під впливом страху. Наше суспільство ніби й справді заражене вірусом страху, і я дуже хочу, щоб ми його позбулися. Щоб ми не привчали своїх дітей змалечку пристосовуватися й озиратися на всі боки, втягнувши голову у плечі. Отож, герої моєї пригодницько-фантастичної повісті, потрапляючи у небезпечні, а часом і неймовірні ситуації, вчаться долати переляк і перемагати власну слабкодухість, рятуючи інших. А ще я переконана, що сміх — це неймовірно сильна зброя, адже всі паскудства у світі роблять люди, цілковито позбавлені почуття гумору.
- Як же подолав страх, цю тяжку недугу людства, головний герой повісті Лесі Ворониної «Таємне Товариство боягузів, або Засіб від переляку №9»? Вам цікаво, як цьому звичайному українському хлопчині, звичайнісінькому боягузові, вдалося врятувати Землю від космічних прибульців, які заразили більшість людей вірусом страху? Тож для цього пориньмо у світ пригод, романтики, фантастики, починаймо нашу захоплюючу подорож сторінками повісті.

 Робота з літературознавчими словниками.
Події у художньому прозовому творі  викладено в певній послідовності відповідно до задуму автора з таким розрахунком, щоб якнайповніше розкрити характери героїв, ставлення письменника до зображуваного. Це сюжет.
Сюжет – послідовність подій, яка складає зміст художнього твору. Сюжет складається з певних частин: експозиція – письменник розповідає про час і місце дії, знайомить з героями; зав’язка –подія, від якої починається історія героїв твору; розвиток дії ; кульмінація – найнапруженіший момент в житті героїв; розв’язка – чим закінчується історія.
У творі може бути змінений порядок елементів сюжету, може бути відсутнім якийсь з елементів, а кульмінацій буває кілька.
Виразне читання твору (1-5 розділ).
Визначення сюжетних елементів розділів
Робота над змістом повісті.
Хто з нас не уявляв  хоч раз себе суперагентом, який рятує Всесвіт від прибульців? Хто з нас не мріяв про подорожі в часі і про розкриття неймовірних таємниць? Хто з нас не хотів би бути членом якогось таємного товариства?  Товариства ТТБ! Мріяв про це і Клим Джура, звичайний українськй  хлопчик, який одного чудового ранку опиняється в штабі Таємного Товариства Боягузів. Згодом хлопчик з’ясовує, що Землю от –от мають захопити підступні космічні прибульці, які заразили більшість людей вірусом СТРАХУ . І головне, що порятунок людства залежить тільки від нього! Виявляється, що головне – це вміти здолати свій СТРАХ.
Розділ І - V
- Хто такий Кактус? ( Какатус – це Сашко Смик, сусід головного героя Клима).
- Коли саме розпочалася ворожнеча між Сашком і Климом? (Битися хлопці почали ще лежачи у візочках).
- Зачитайте, як після літніх канікул змінився Кактус? (Він став схожий на гібрид жирафа з орангутантом. Тобто виріс одразу на дві голови й накачав м’язи, як у Шварценеґґера).
- Що трапилося із Климком після останньої зустрічі із Сашком? (Хлопчик несподівано полетів у люк).
- Куди саме потрапив Клим? ( Климко потрапляє до ТТБ).
- За що Климу стало соромно, коли він побачив себе на великому екрані? (Він побачив вулицю, по якій щодуху мчала якась зіщулена перелякана істота. Це був Климко, який тікав від Кактуса).
- Що запропонував механічний голос Климу? Як відреагував на це хлопчик? (Взяти участь у таємному експерименті. Схрестивши безіменний і середній пальці, пообіцяв стати агентом ТТБ).
- З ким познайомився Климко після того, як якась сила спрямувала його до старого будиночку? (З двома хлопцями, яких Клим прозвав Зайцем і Жуком).
- Яке завдання - випробування чекало Клима ввечері? (Рівно о 21.00 стояти біля банку й грати жалісну пісеньку про байбачка).
- Повернувшись додому, про що довго думав Клим? ( Чи можна порушити клятву, яку дав ТТБ?)
 Завдання: скласти план до І-V розділів.
Дайте відповіді на запитання.
- Чи можна вважати Климка боягузом? Чому?
- Як би ви вчинили, опинившись у такій же ситуації, як Климко?
- Які б поради ти дав Климкові?
- Що нового ти  виніс з уроку?
- Що було найцікавішим?

 Домашнє завдання
 Прочитати 6-12 розділи повісті, вміти переказувати зміст; намалювати ілюстрацію до одного з розділів повісті або підібрати народні прислів’я та приказки про страх, боягузів ( за бажанням).


26.03 2020
Тема. Леся Воронина. Повість про виховання гідності та мужності « Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку №9»

Вступне слово вчителя.
« Смілива не та людина, яка проголошує свою сміливість і надимає щоки, а на мою думку, геройство полягає в тому, що ти долаєш свій страх»,- так вважає авторка твору Леся Воронина. А чи погоджуєтесь ви з цією думкою?
Перевірка домашнього завдання
(Переказ 6-12 розділів повісті)
Коментар.Читаючи повість,ви напевне звернули увагу, як поступово змінюється характер головного героя Клима?
-Чи можемо тепер назвати його боягузом? Що допомогло хлопцю змінитися? Свою відповідь обґрунтуйте.
Робота з підручником.
Виразне читання 13-21 розділів повісті Л. Ворониної « Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку №9».
Запитання за змістом прочитаного.
-Що вразило Клима, коли він біг вулицею, повертаючись із будмайданчика?
- Від кого отримав допомогу Клим?
- Де були батьки хлопчика?
- Що найбільше ошелешило Климка, коли він повернувся додому?
- Що змусило хлопчика перебороти свій страх і почати боротися з прибульцями?
- Що нового про свою бабусю дізнається Клим?
- Яке нове завдання отримує хлопчик?
- Про що дізнався Климко. Коли відкрив старовинну скриньку?
- Які карколомні трюки міг робити «Запорожець» хлопчика?
- Що таке світлова азбука Джур?
Коментар.Зверніть увагу: події в художньому прозовому творі викладено в певній послідовності так, щоб якнайповніше розкрити характери героїв, ставлення письменника до зображуваного. З поняттям «сюжет» ви вже знайомі. Тепер повторимо.
Сюжет- послідовність подій, яка складає зміст художнього твору. Сюжет складається з частин:
експозиція – письменник розповідає про час і місце дії, знайомить із героями;
зав’язка - подія, від якої починається історія героїв твору;
розвиток дії;
кульмінація – найнапруженіший момент у житті героїв;
розвязка – чим закінчується історія.
Самостійна робота.
Визначити елементи сюжету прочитаних розділів.
Домашнє завдання. Прочитати 22 -29 розділи повісті, уміти переказувати зміст, визначити елементи сюжету повісті.



08.04 – 09.04.2020
Тема. Леся Воронина. « Таємне Товариство боягузів,або засіб від переляку №9». Клим Джура – рятівник світу. Його друзі й вороги
1.Перевірка домашнього завдання
( Переказ 22 -29 розділів повісті.)
2.Робота з підручником
Виразне читання 30 -35 розділів повісті
Запитання за змістом
- Де  прибульці сховали бабусю Соломію?
- Хто був помічником синьомордих прибульців  серед людей?
- Що дала рятівникам бабуся Соля?
- Куди засіб від переляку клала бабуся?
- Що подумки наказав прибульцям Клим?
Коментар. Ми вже дочитали твір, тому тепер можемо повніше схарактеризувати образ головного героя повісті Клима Джури, зясувати, як він переборов страх і перетворився з боягуза на героя.
Завдання пошуково-дослідницького характеру.
Заповніть анкету за біографією героя
Прізвище, імя та по батькові  персонажа

Місце проживання

Вік

Батьки, рідні

Риси характеру

Поведінка, вчинки

Заняття

Стосунки з однолітками, дорослими, рідними


Робота над усною характеристикою героя за планом.
 Орієнтовний план
1)    Клим Джура – головний герой повісті Лесі Ворониної « Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку №9».
2)    Вік хлопчика.
3)    Зовнішній вигляд.
4)    Поведінка, вчинки.
5)    Заняття, уподобання.
6)    Стосунки з дорослими, однолітками, рідними.
7)    Риси характеру.
8)    Моє ставлення до героя (що подобається. Що ні ).
- Образ Клима Джури неможливо розглядати окремо, адже його оточували люди. Головним ворогом хлопця був Сашко Смик. Він уникав його, тікав, ховався і одного разу потрапив у секретну лабораторію ТТБ. Там він провів експеримент, який змінив хлопця. Давайте зіставимо образи хлопчиків, склавши діаграму Вена.
А  що ж у них є  спільного? ( Однолітки, сусіди, вороги ) 

Складання сенкану.
Зразок.   Сміливець
                Відважний, могутній
                Оберігає,захищає, переборює
                Він бореться зі злом
                Безстрашний
-Чому, на вашу думку, Климові вдалося подолати страх і стати сміливим та відважним? Свою відповідь побудуйте за схемою: « Я вважаю…» - « Тому що…» - « Наприклад…» - « Отже…»
Чи вплинув життєвий приклад Клима на вашу поведінку? Як саме? Відповідь аргументуйте.
Домашнє завдання.
 Знати зміст прочитаного твору.  Написати листа головному героєві повісті Климові Джурі.


15.04.2020

Тема. Леся Воронина . « Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку №9. Стосунки між різними поколіннями в родині
 Одна з найбільших і найзначніших цінностей у житті кожної дитини, людини взагалі – це її батьки, близькі, її родичі. Якщо сім’я  дружна,згуртована, працьовита,кожен з повагою ставиться до інших, то їй не страшні ніякі труднощі, під силу будь – які завдання, навіть такі глобальні, як рятування всього людства. Ось це і є однією з головних і найпривабливіших думок твору, що ми вивчаємо.
Перевірка домашнього завдання
Перекажіть епізоди повісті, які найбільше сподобались.
Гра « Упізнай героя».
1)« Винахідниця,яка створила машину часу й приготувала протиотруту від вірусу страху».
2) «… засмага на їхніх обличчях була така густа, що вони стали схожими на кочівників пустелі – берберів».
3) «…Одного дня звичайнісінький хлопець, життя якого досі було похмурим і буденним, захворів».
4) «…Один  із хлопців – кругловидий, зі смішними, довгими, мов у зайця,  передніми зубами. А другий  чорнявий, з чорними, як смола, очима й густими насупленими бровами».
5) «…У великому басейні, встеленому водоростями й лататтям, у зручних кріслах сиділи дивовижні створіння».
6) «Він завжди понад усе любив гроші і владу. Після літніх канікул він не  вилазив із салону ігрових автоматів – програвав щодня купу грошей…»
Складання сенкану.
Складіть сенкан на тему « Сімя, родина».
Родина
Дружна, велика
Захищає, підтримує, піклується
Найцінніше, що є у людини
Любов
Дайте відповідь на запитання.
-Чим незвичною була родина Джур?
-Що вам відомо про батьків Клима? Охарактеризуйте їх.
-Що нового дізнався Клим про свою бабусю Соломію?
Завдання.
Схарактеризуйте стосунки між членами родини , зробіть висновки.
1.Стосунки між Климом і бабусею.
(Стосунки добрі, довірливі; онук цінує бабусю за її доброту, за смачні пиріжки, за захоплення квітами; допомагає їй, але вважає її звичайною скромною людиною.
2.Стосунки між Климом і батьками.
(Хлопчик любить батьків, розуміє їхнє захоплення археологією й те, що їм рідко доводиться бути разом.)
3.Складіть асоціативне гроно «Родина Клима»
(Родина Клима Джури – любов, злагода, турбота, взаєморозуміння, підтримка, допомога, захист, натхнення,…).
Висновок: справжня сімя – це не тільки кровна спорідненість, а, насамперед, взаєморозуміння, любов, повага, підтримка, уміння піклуватися один про одного, здатність на самопожертву; і саме такою є родина Клима Джури.
Проблемне питання.
-Яку родину вважаєте ідеальною ви? Чи можемо ми назвати родину Клима Джури ідеальною? Свою відповідь аргументуйте.
Домашнє завдання. Повторити вивчений матеріал з теми «Пригоди і романтика».


16.04.2020

Тема. Контрольна робота № 5 (твір-роздум). Пригоди і романтика (твори В. Нестайка, Я. Стельмаха, Лесі Ворониної)

Оголошення теми твору.

„Кожна пригода — до мужності дорога, а мрія у кожного в серці живе” (за вивченими творами В. Нестайка, Я. Стельмаха, Лесі Ворониної).
Завдання сьогоднішнього уроку — письмово висловити свої думки на тему „Кожна пригода — до мужності дорога, а мрія у кожного в серці живе”. Нагадаю, що тип мовлення твору — роздум. Як відомо, цей тип спричиняє певні труднощі, адже у своїх творах учні часто збиваються на переказ змісту твору, не висловлюючи свого враження від прочитаного. Завдання твору-роздуму — дати відповідь на запитання чому?

Самостійне складання плану твору.

Написання твору.

Написання твору на чернетці.

Редагування твору і переписування його начисто.

Домашнє завдання.

Підготувати виразне читання улюбленої гуморески.



22.04.2020

Тема. Гумористичні твори. Гумористичне і сатиричне зображення. Жанрова різноманітність гумористичних творів (анекдоти, байки, усмішки, гуморески, співомовки та ін.). Велика роль гумору в житті українців

   "Сміх — це здоров'я, сміхом можна більше вразити, ніж лайкою чи навіть бійкою", — говорять у народі. Українці завжди відзначалися дотепністю, розвиненим почуттям гумору, вмінням посміятися не лише над іншими, а й над самим собою.

Запишіть тему уроку в зошити.

Вивчення нового матеріалу.

"Треба любити людину. Більше, ніж самого себе. Тільки тоді ти маєш право сміятися. І тоді людина разом з тобою буде сміятися... із себе, із своїх якихось хиб, недоліків", — так зазначав у своєму щоденнику Остап Вишня. І дійсно, сміятися треба вміти так, щоб не образити, не поранити людську душу, навіть говорячи про непривабливі речі. Творча натура будь-якого гумориста — зауважувати в житті всі негаразди, вади, болі, пропускати їх крізь своє серце, а потім шукати дотепне, влучне слово, щоб дошкульно висміяти чи доброзичливо покепкувати над ними. Завдання це нелегке: як же треба любити людину, щоб, глузуючи з неї, дбати про її і всієї нації моральне здоров'я!

Із сумною іронічною посмішкою розкривають гумористи і менталітет українця, його негативні національні риси.
Але творче кредо письменника-гумориста писати щось веселе; тому найвищий гонорар для гумориста — веселий блиск в очах народу.

  Гумористичні та сатиричні твори дуже різноманітні за жанром. Це й анекдоти, і гуморески, і співомовки, і байки, і усмішки. До речі, жанр усмішки започаткував Остап Вишня.

Анекдот — жанр фольклору — коротка жартівлива розповідь про якийсь цікавий життєвий випадок з несподіваним і дотепним закінченням.

Байка — невеликий, здебільшого віршований повчально-гумористичний чи сатиричний твір з алегоричним змістом, в якому людське життя відтворюється або в образах тварин, рослин і речей, або зведене до простих і умовних стосунків.

Усмішка — різновид фейлетону та гуморески, введений в українську літературу Остапом Вишнею.

Гумореска — невеликий віршований, прозовий чи драматичний твір з комічним сюжетом, відмінний від сатиричного твору легкою, жартівливою тональністю.

Співомовка — короткий віршований ліро-епічний твір, часто побудований на якомусь народному анекдоті, приказці або казковому мотиві.

Фейлетон — художньо-публіцистичний жанр літератури, в основі якого лежать реальні факти, зображені в сатиричному або гумористичному плані.

Робота в зошиті.

Французький письменник Віктор Гюго якось сказав: "Сміх — це сонце: воно проганяє зиму з людського обличчя". Здається, люди зрозуміли це задовго до Гюго. Тисячоліттями людство складало, зберігало і передавало наступним поколінням веселі казки, дотепні історії, жартівливі пісні, кумедні побрехеньки, анекдоти, гуморески. Та хіба все перелічиш? Сміх як сонце, мас тисячі променів і промінців. Сміх має велику силу!
"Висміяти значить вилікувати", стверджував М. Горький.
Сміх може бути гострим і викривальним — це сміх сатири. А може бути добрим і співчутливим, а не злим чи глузливим. Саме такий сміх зустрінемо у гуморесках, усмішках, анекдотах.

Запишіть у зошити визначення гумору і сатири.

Гумор — м'яка форма комічного; сміх, який не ставить за мету викриття явищ; добродушне висміювання.

Сатира — вид комічного, який найбільш нещадно висміює людську недосконалість.

Збагачуємо мовлення.

З'ясуйте значення поданих фразеологізмів і введіть їх у самостійно складені речення.

У доброму гуморі — у хорошому настрої.
Не в гуморі — у поганому настрої.

Читання гумористичних творів, визначення в них засобів комічного.

Гуморески

Жартівник

В нас жартун у класі є,
Всім він прізвиська дає.
Каже: — Я мастак до жартів! —
А чого ті жарти варті?
Зве він "Савою" — Савенка,
"Головою" — Головенка,
А Саченкову — "Сачок",
Маслаченка — "Маслачок"
Зве Зарудного "Заруда"...
А його всі звуть — "Зануда".
                          Грицько Бойко

Настирливий

— Ти спиш, Семене, при вікні?
— Ні.
— То, може, плачеш в тишині?
— Ні.
— Одержав вісті ти сумні?
— Ні.
— То просто думаєш, дивак?
— Так.
— Про що ж ти думаєш, Семене?
— Щоб відчепився ти від мене!
                                    Грицько Бойко

Кажуть люди, що у жаби хитрість є така:
Заховається у травні, виткне язика...
А метелик тільки сяде на її язик,
Хитра жаба — цап зубами... і метелик зник.
Байка вся. але до цього думка в мене є.
Хто язик великий має, той не пропаде!
                                          Павло Глазовий
Анекдоти.

— Ти чому запізнився в школу?
— Я хотів порибалити, а батько не взяв мене.
— Правильно зробив. Він, мабуть, пояснив тобі, чому треба йти до школи, а не рибалити.
— Звичайно. Він сказав, що черв'яків мало, на дві вудочки не вистачить.

Жартівливі загадки.

На яке дерево сідає ворона під час дощу? (На мокре.)
Де вода стоїть стовпом? (У склянці.)
Якою хворобою на суходолі ніхто не хворіє? (Морською.)
Коли руки бувають займенниками? (Коли їх ви-ми-ти.)
Що в людини під ногами, коли він йде по мості? (Підошви чобіт.)
По чому часто ходять і ніколи не їздять? (По сходах.)
Як далеко в ліс може забігти заєць? (До середини лісу, далі він уже вибігає з лісу.)
Що станеться з вороною через три роки? (Їй піде 4-й рік.)
Під яким деревом ховається заєць під час дощу? (Під мокрим.)
У сімох братів по сестрі. Скільки усього сестер? (Одна.)

Самостійне застосування знань.

Охарактеризуйте гумор і сміх, розписавши кожну літеру цих слів.

Г — гарний
У — усмішка
М — мудрість
О — обережність
Р — радість
С — сила
М — молодість
І — іскра
X — хороший

Творча майстерня.
Беручи за основу записані асоціації, складіть власний гумористичний твір про комічний випадок із життя.

Підбиття підсумків уроку.

Всі ми любим щирий сміх,
І з веселого й дурного
Посміятися не гріх.
Добрий сміх не б'є, не мучить,
Він на світі жити учить,
Чим і бажаний для всіх
Шанувальників своїх.
                     П. Глазовий

Кажуть, сміх продовжує життя людини. Він приносить радість і задоволення. Тож смійтеся на здоров'я і даруйте своїм рідним, друзям ці світлі і щирі почуття.

Домашнє завдання.
1. Опрацювати теоретичний матеріал, вміщений у підручнику (с.232)
2. Скласти сенкан про гумор (4 рівень);
підготувати відомості про виникнення і розвиток байки (3 рівень).



23.04.2020

Тема. Леонід Глібов. Визначний український байкар, поет. “Щука”. Викривальна і повчальна спрямованість байок письменника. Побудова байки


Здається, байка просто бреше,           а справді правду ясну чеше...                                                                             
                                                                                          (Л. Глібов)
Запишіть тему уроку в зошити.

Вивчення нового матеріалу.

1. Розповідь про Л. Глібова.
Леонід Іванович Глібов народився на Полтавщині. У дитинстві — Льолик, як усі його звали, був веселим і жвавим, йому подобалося усе красиве, але найбільше він любив доглядати за квітами, тому його прозвали “королем квітів”. Знайомі і родичі, вітаючись з ним, казали: “Здоров був, Льолику, квітчастий королику”. Хлопчик дуже любив слухати казки баби Одарки. А ще Леонід любив слухати народні пісні, зачаровувався народними звичаями і обрядами.
Коли настав час здобувати освіту в гімназії, тринадцятирічний хлопчик так засумував за рідною домівкою, що всю тугу вилив у своєму першому вірші “Сон”.
Залишив Л. Глібов великий доробок: байки, віршовані загадки і казки, акровірші, жарти.
Ці твори принесли йому славу, його шанують, люблять і знають не тільки в Україні, а й в усьому світі. У творчому доробку Леоніда Івановича Глібова 107 влучних байок. Недарма І.Я. Франко назвав його “найкращим українським байкописом”.

2. Ідейно-художній аналіз байки “Щука”.

Зауважте: назви звірів, птахів, риб, комах у байках і казках пишуть з великої літери, бо це їхні імена.

Виразно прочитайте байку.

Словникова робота.
Пояснити значення незрозумілих слів.
Бомагу — скаргу;
буцімто — нібито;
ставок — штучне озеро;
шаплиці — дерев'яна посудина на зразок відра, тазу, діжечки;
стряпчий — чиновник, який наглядав за ходом справ по судових установах;
завсігди — завжди;
щупачок — маленька щука (самець щуки);
катюга — кат, той, хто виконує присуди, вироки; тут: жорстока людина.

Бесіда за змістом твору.

1. Що ви знаєте про суд як законодавчий орган влади?
2. Якої шкоди завдала Щука мешканцям ставка?
3. Хто спіймав Щуку? Як про це сказано у творі?
4. Знайдіть рядки у творі, в яких автор подає опис суддів. Про що це свідчить? Власні думки обгрунтуйте.
5. Що пов'язувало Лисицю зі Щукою?
6. Чому Лисиця в суді з одного боку запропонувала страшну кару Щуці, а з другого їй допомогла?
7. Як ви гадаєте, чому судді під час винесення вироку Щуці послухалися Лисицю?
8. А над ким би ви здійснили суд у творі? Свою думку вмотивуйте.
9. Що мав на увазі Л. Глібов, висловлюючи наступне:
“Як не мудруй, а правди ніде діти.
Кінців не можна поховать...”
10. Через що, на ваш погляд, у байці не зазначено, хто конкретно подав “бомагу” до суду на Щуку? Особисті думки обґрунтуйте.

Визначити тему, ідею, основну думку байки “Щука”.

Тема: зображення суду над Щукою, яка чинила різноманітну шкоду в ставку його мешканцям і отримала вирок — повернутися знову до річки.

Ідея: засудження дій судочинства, їх легковажність, безглуздість, а через образ Лисиці — підступності, хитрості, хабарництва.

Основна думка: “Як не мудруй, а правди ніде діти. Кінців не можна поховать”. Судді зобов'язані діяти відповідно до законодавства, а не підтримувати зацікавлену особу (Лисицю).

Скласти цитатний план твору.

                    План.
1. На Щуку хтось бомагу в суд подав.
2. Щуку... Гуртом до суду притаскали.
3. Суддями були... два Осли... нікчемна Шкапа... два стареньких Цапа.
4. Чутка у гаю була така.
5. Зійшлися судді, стали розбирать.
6. Тут обізвалася Лисиця.
7. Щуку кинули у річку.

- Чого нас учить байка “Щука”? Чим вона актуальна?

Вивчення теорії літератури.

Прочитаний твір належить до жанру байки.
Прочитайте у підручнику тлумачення слова байка(с.236)
Яка головна особливість байки? Хто створює байки?

Байка — невеликий, здебільшого віршований повчально-гумористичний чи сатиричний твір з алегоричним змістом, в якому людське життя відтворюється в образах тварин, рослин і речей.

Сюжет (фабула) байки короткий, динамічний і драматичний.
(Записати в зошити.)

Алегорія — інакомовне відображення абстрактного поняття, переданого за допомогою конкретного образу.
Наприклад, поняття мудрості показують в образі сови, хитрості — в образі лисиці, незграбності — в образі слона, ведмедя, хижості — в образі вовка, боягузтва — в образі зайця і т. ін.

Байка, як правило, складається з двох частин: основної розповідної частини та моралі (сили), що може складатися як із цілої строфи, так і з одного рядка.

Ознаки байки:

у байці змальовано якусь одну подію;

дійовими особами поряд з людьми виступають тварини, рослини, неживі предмети, які уособлюють риси характеру, взаємини людей, суспільні явища, завдяки чому твір набуває алегоричного змісту;

персонажі уособлюють певні ідеї та людські характери, приміром:

Лисиця —лукавство, хитрість, лицемірство;
Вовк — хижість, жорстокість, несправедливість;
Осел — глупоту, впертість;
Бджола — працьовитість;

висміюються людські хиби та вади;

майже кожна байка складається з двох основних частин: розповіді та моралі (повчання);

розповідна частина містить опис події (подій); за обсягом вона може бути невеликою або ж розлогою — може включати описи, діалоги, пейзажі, жарти тощо.

повчальна частина (мораль) може знаходитись і на початку, і в кінці байки, а іноді взагалі бути словесно не вираженою.

Сила байок Л. Глібова в тому, що майже в кожному творі відчувається народна точка зору на зображувані події. Розкриваючи паразитизм, жорстокість, невігластво, байкар протиставляв їм працьовитість і чесність. Сила впливу, переконливість і дієвість кращих байок Л. Глібова визначається їх високою художньою досконалістю і безкомпромісною правдою життя. Глибина алегоричних узагальнень грунтується в них не на якихось виняткових випадках чи конкретних історичних фактах, хоч вони й були покладені в основу байок, а на повсякденних реальних людських взаєминах. Завдяки цьому байки Л. Глібова зберігатимуть своє значення доти, доки у світі існуватимуть осуджені ним явища. Не дивно, що ті його байки, в яких висміяно лінощі, марнослів'я, чванство, хвалькуватість та інші вади, актуальні й сьогодні.
Кращі байки Л. Глібова, його ліричні вірші збагатили скарбницю української культури, здобули широке визнання в народі й забезпечили їхньому авторові вдячну пам'ять нащадків.

Завдання
Зачитати і прокоментувати епіграф уроку.

Домашнє завдання.
1. Байку “Щука” вміти виразно читати та аналізувати .
2. Підібрати прислів'я і приказки, співзвучні з головною думкою твору(3-4 рівні).


29.04.2020
Тема. Леонід Глібов. «Муха і Бджола», « Жаба і Віл». Алегоричні образи
Перевірка домашнього завдання.
Виразне читання байки "Щука".
— Що називають байкою?
— Чому для байки характерна алегорія?
— Чим байка відрізняється від інших жанрів гумористичних творів?
— Чому байка актуальна в сьогоднішньому житті?
— Які людські вади викриває Л. Глібов у своїх творах?
— У чому різниця між іронією і гумором?
    На сьогоднішньому уроці ми продовжимо знайомство із творчою спадщиною Л. Глібова, навчимося зіставляти описані події в байках із сьогоднішнім реальним життям.
Запишіть тему уроку в зошити.
1. Ідейно-художній аналіз байки Л. Глібова "Муха і Бджола".
1.1. Словникова робота.
Красоля — рослина з розгалуженим стеблом і великими запашними квітками яскравого (переважно жовтогарячого) кольору.
Спесиво — пихато, зверхньо.
Одвітує — відповідає.
Не втеряю — не втрачу.
Зась — не можна, заборонено.
1.2. Виразне читання байки.
1.3. Обмін враженнями від прочитаного твору.
— Чим займається муха і бджола в природньому середовищі?
— Що свідчить про безпечне життя Мухи?
— Чому Муха назвала працю Бджоли бідною?
— Яка мета в житті у Мухи і Бджоли?
— Як саме співчуває Муха Бджолі?
— У чому Муха вбачає привабливість свого життя?
— Що свідчить про нахабність Мухи?
— Чому Бджола не розуміє сенсу життя Мухи?
— Якими людськими рисами наділена Муха, а якими Бджола? Чи мають вони щось спільне? У чому вони протилежні? Пригадай з уроків української мови, як називають слова, що передають протилежні значення.
— А як ви ставитеся до праці? Чи допомагаєте вдома батькам? Чим саме?
— Чого навчає байка Л. Глібова "Муха й Бджола"?
- Кому належать останні три рядки байки? Передайте цю настанову своїми словами.
- Охарактеризуйте Муху і Бджолу, визначивши риси характеру, якими їх наділив автор.
Конструювання.
Установіть відповідність між початком і закінченням прислів'їв, прокоментуйте зміст одного з них. Як ці прислів'я перегукуються з основною думкою байки "Муха й Бджола".

Праця людину годує, ...              гірше хвороби.
Лінь —                                   ... честь і славу матимеш.
Як добре працюватимеш,      ... все ніколи.
Лінивому...                                а лінь марнує.

2. Ідейно-художній аналіз байки "Жаба і Віл".
2.1. Виразне читання байки "Жаба і Віл ".
2.2. Обмін враженнями від прочитаного твору.
— З якою метою Жаба вилізла на берег?
— Чим Жаба відрізняється від своїх подруг, сестер?
— Чому Жаба не сприймала і не розуміла застережень оточуючих?
— Чому Жаба вирішила зробитися такою, як Віл?
— Якою ви уявляєте собі зовнішність Жаби? Опишіть її, особливу увагу звертаючи на вираз очей, бо в народі кажуть: очі — дзеркало душі.
— Яку людську ваду втілено в образі Жаби?
— Чи траплялися такі люди у вашому житті? Якщо так, то як виявлялася ця риса характеру?
У якому рядку автор висловлює мораль байки?
Заздрість — один із семи смертельних гріхів, тяжка душевна недуга. Перше вбивство на землі було вчинено через заздрість. І то не просто вбивство, а братовбивство.
Як іржа їсть залізо, так заздрість — душу, в якій оселилась. Уявіть, що ви лікарі, і напишіть "рецепти" боротьби з цією недугою.
Узагальнення та систематизація знань.
Творча робота.
Складіть сенкан про байку.
Зразок.
Байка.
Весела, алегорична.
Розповідає, викриває, узагальнює.
Вчить людину правильно жити.
Мораль.
Домашнє завдання.
1. Навчитися виразно читати байки Л. Глібова, відповідати на запитання, вміщені у підручнику; повторити відомості про засоби виразного читання.


30.04.2020
Тема.Степан Руданський. Коротко про письменника. Співомовки С. Руданського — унікальне явище у світовій культурі. «Добре торгувалось»

                                                                                   І весь світ обдивись,
                                                                                             І усе розпізнай,
                                                                                             І що доброго є,
                                                                                             Ти у себе впивай.

                                                                                                     С. Руданський
Перевірка домашнього завдання.

Виразне читання байки Л. Глібова "Муха і Бджола".

Вивчення нового матеріалу.

Ви, напевне, помічали, що людині, яка має добре почуття гумору, легше долати життєві труднощі. До такої людини тягнуться й інші, прагнучи поспілкуватися з нею, потоваришувати, отримати заряд енергії, бадьорості, життєрадісності. Такою людиною був письменник, з яким ми ознайомимося сьогодні. У перекладі з грецької його ім'я означає ""вінок" або "вінець".
Його називають "найвеселішим поетом України". Син І. Франка Тарас згадував, що цей письменник за його твори був найулюбленішим для цілої їхньої родини. Саме про нього В. Сосюра сказав:
Він так любив людей, що сяяв весь зорею.
Він серцем сяяв так, як і його пісні
Хто ж ця обдарована людина, творчість якої не була належно поцінована за життя? Чим захоплювався цей письменник? Про що мріяв? З ким товаришував? Який внесок зробив у скарбницю української літератури? — на ці та багато інших питань ми спробуємо дати відповіді на сьогоднішньому уроці.
Запишіть тему уроку в зошитах.
Зачитайте і прокоментуйте зміст епіграфа уроку.
Розповідь про С. Руданського.
    Степан Васильович Руданський... Це ім'я відоме багатьом шанувальникам гострого і дотепного слова. Спадщина цього письменника — оригінальне явище в нашій літературі. Вона грунтується на фольклорній основі, витікає з народних джерел. Це відчутно вже в назві творів. Автор називає їх не віршами, а співомовками, тобто призначеними для розмови чи співу, для побутування в народі.
  Степан Руданський народився на Вінниччині в сім'ї сільського священика. Його життєвий шлях був наперед визначений стати, як і батько, священнослужителем, мати достатньо спокійне й заможне життя. Але Руданський, всупереч волі батьків, обрав собі інше. Після закінчення бурси та духовної семінарії він вступив до Петербурзької медико-хірургічної академії і через це був позбавлений матеріальної підтримки рідних.
  І все ж Степан став лікарем і поетом, на той час ще не визнаним. У Ялті, де він працював, за чесну працю, освіченість і безкорисливість (бувало, за власний невеликий кошт купував ліки для хворих, давав їм притулок у своєму помешканні) його щиро шанували й навіть обрали мировим суддею округу. Захищаючи права простих людей, Степан Руданський ледь не позбувся посади.
  Тільки коли не стало поета, його творчістю по-справжньому зацікавилися в Україні. До його спадщини належить багато ліричних віршів, балад, поем, казок, байок, перекладів.
  Та найбільшої слави зажили його співомовки — дотепні, динамічні, сюжетні, з використанням різноманітних засобів гумору та сатири.
Ідейно-художній аналіз співомовки "Добре торгувалось".
Словникова робота.
Мазниця — посуд для дьогтю.
Крамниця — магазин.
Чумак — торгівець сіллю, рибою, які везли з Криму у XVI-XIX ст.
Дьоготь — в'язка бура або чорна рідина, яку використовували для змащування взуття, зброї тощо.
Зачав — почав.
Склеп (діал.) крамниця.

Виразне читання співомовки "Добре торгувалось".
Обмін враженнями від прочитаного твору.

— Про кого йдеться у творі?
— Що у вас викликало сміх?
— Чим відрізняється мовлення купців і чумака?
— Чому не вдалося купцям принизити чумака?
— З якою метою надає автор у цій співомовці національних рис своїм персонажам?
— Що висміюється в цьому творі?
— Проти кого спрямована сатира автора?
— Які гумористичні прийоми застосував письменник для розкриття ідеї?
— Який вираз з твору ви вважаєте афористичним?
— Яка основна думка твору?
— У чому актуальність твору? (Поет і сьогодні вчить українців бути українцями, ненавидіти будь-яке ярмо, прагнути волі і мати почуття національної гідності.)
-Якими рисами характеру наділений головний герой? (Чумак-дотепний, розумний, має гідність, кмітливий, уміє себе захистити, має почуття гумору).

Гра "Шукачі скарбів народної мудрості".

Завдання — із поданих прислів'їв виписати ті. які передають зміст та головну думку опрацьованої співомовки.

Прислів'я:

— Тобі регочеться, а мені не хочеться.
— Сказано на глум, а ти бери на ум.
— Насміхався кулик з болота, та й сам туди заліз.
— Грошей багато, а розуму мало.
— Всяк розумний по-своєму: один спершу, а другий потім.
— Кому смішки, а кому ні трішки.
— Так смійся, щоб і другим весело було.
— Два хитрих мудрого не переважать.
— Було б добре, якби не було зле.

Вивчення понять з теорії літератури.

 Робота з підручником(с.247-248).

Співомовки — гумористичні вірші, створені на основі фольклорних сюжетів, запозичених з анекдотів, бувальщин, казок, у яких відтворено комічні життєві ситуації. Ці гумористичні вірші дуже дотепні, мають динамічний сюжет. У них використовуються різноманітні художні засоби — діалоги, порівняння, метафори, епітети, гіперболи, прислів'я, приказки, незвичні мовні звороти — анафора, тавтологія, інверсія. Це допомагає виокремити, підкреслити в тексті щось особливо важливе. Доступною для сприймання формою співомовки нагадують коломийки, які поширені в Західній Україні.

Записати в зошити.

Гумореска- невеликий віршований, прозовий чи драматичний твір з комічним сюжетом, відмінний від сатиричного твору легкою, жартівливою тональністю.

Співомовка — це невеликий ліро-епічний вірш сатиричного або гумористичного змісту, в основі якого лежить народний анекдот, приказка.

Особливості співомовок:

а) побудова сюжету на основі народного анекдоту, гумористичного чи сатиричного усного оповідання, казки, приказки;

б) розповідь про якийсь один комічний випадок;

в) динамічність розвитку дії;

г) несподівана розв'язка;

ґ) основних дійових осіб одна-дві;

д) завершення твору гострим (часто афористичним) висловом;

е) малий обсяг;

є) віршова форма.

Інверсія — порушення узвичаєного порядку слів з метою виділити певне слово в тексті, звернути на нього особливу увагу.

.Практичне завдання.
Знайдіть приклади інверсії у вивченій співомовці.

Узагальнення та систематизація знань.

Клоуз-тест.

— Співомовки — це...

— У співомовках часто застосовуються такі художні засоби:...

— За своєю формою співомовки нагадують...

— Співомовки С. Руданського написані на основі...

— Героями співомовок С. Руданського є...

— Співомовки С. Руданського є актуальними і в наш час. тому що...

— Інверсія — це...

  У блискучих поетичних мініатюрах С. Руданського розкрито величезний морально-поетичний потенціал українців, народну мудрість, найголовніші ознаки українського менталітету. Сміх письменника передовсім делікатний, хоч і ущипливий. Автор ніколи не дозволяє собі насміхатися з людини, принижувати її, виявляти зневагу чи зверхність до осіб неукраїнської національності. Це дуже важливо, адже в його гумористичних творах зустрічаємо й цигана, й шинкаря-єврея, і росіянина, і поляка, і турка...
Автор висміює моральні вади людей, негідні вчинки, а не національні ознаки. У сатиричному об'єктиві — заздрість, корисливість, ненажерливість, скнарість, самовпевненість, хвалькуватість, хитрість, підступність, брехливість, хабарництво і т. ін. Українців поет не ідеалізує. Вони, як і інші, потрапляють у комічні ситуації, обдурюють і обдурюються, грішать. Ліричний герой Руданського у більшості випадків залишається гідною людиною, в генах якої живе історична пам'ять, скільки б її не вбивали.

Домашнє завдання.
.Навчитися виразно читати співомовки С. Руданського. вміти аналізувати їх зміст; вивчити визначення гуморески, співомовки, інверсії (обовязкове виконання).

Дати характеристику співомовці як літературному жанрові, записавши асоціації до кожної літери слова "співомовка"(високий рівень) (за бажанням);

виконати малюнок до одного із вивчених творів (достатній рівень).


06.05.2020
Тема. С. В. Руданський. «Запорожці у короля». Висміювання моральних вад, негативних рис характеру, авторська симпатія до простої людини, до її розуму,кмітливості, почуття гумору

Степан Руданський належить, без сумніву, до найбільш          талановитих українських поетів, що появилися після смерті Шевченка.
                                                                                          І.Франко

Запитання
-Що вас найбільше приваблює в Руданському як людині?
 – Який новий жанр започаткував С. Руданський в літературі?
 – Дайте визначення співомовки .
 – За допомогою чого і як С.Руданський критикує панівний клас у своїх творах?

Вивчення нового матеріалу
– Сьогодні ми перегорнемо ще одну сторінку творчості Степана Руданського, сповнену народного жарту, гумору, дотепу, щирого сміху, прочитаємо співомовку та поділимося враженнями від прочитаного.

 Прочитайте і поясніть епіграф уроку.

  Де і в яких обставинах не перебував би С. Руданський, він завжди захищав рідну українську культуру, оспівував славні сторінки історії, між іншим, запорозьке козацтво. Про сміливість, кмітливість, дотепність козаків, їхнє почуття гумору ходили легенди. Чого варті хоча б ті прізвища-прізвиська, які вони давали новоприбулим: Засядьвовк, Нетудихата, Шило, Борщ, Несвятипаска, Задуйвітер та ін. Згадаймо картину І. Рєпіна «Запорожці пишуть листа турецькому султанові». Народні перекази говорять про те, як запорожці вміли давати відсіч тим, хто ставився до них із пихою, хотів принизити, посміятися з них, хай це був навіть сам король чи його вельможі. Мабуть, саме на таких переказах і будував співомовки С. Руданський.

Виразне читання співомовки С. Руданського «Запорожці у короля».

Які враження від прочитаного?

 Словникова робота.

 Жупани – верхній одяг;
кармазиновий – з дорогої тканини;
 храбренні – хоробрі;
 ляхи – поляки.

Бесіда за питаннями, виконання завдань.

 – Спираючись на знання з історії, скажіть, у яких справах могли запорожці приїхати до польського короля?
 – Чому «ляхи препогані» щедро пригощали козаків?
 – Покажіть за допомогою «усного малювання» колективний портрет козаків та їхню гостину у короля.
 – Яку думку мали королівські прислужники, подаючи козакам спочатку сметану?
 – Що у співомовці смішне, а що серйозне?
 – Яка головна думка твору?

Характеристика образів у співомовці.
 « Гронування». Підібрати риси характеру до образів. Козаки- король .

 «Творчо мислимо». Якби вам довелося покласти на музику співомовку «Запорожці у короля», то яким би настроєм вона була б перейнята?

Про твори С.Руданського сказав Михайло Драгоманов: «Руданський був одним з вельми небагатьох поетів недавнього часу зі справжнім талантом та зі спробами торкнутися нових тем, а не тільки тих, які заїздили попередники й наслідувачі Шевченка». Поясніть ці слова.
– Гостре слово Степана Руданського щедро проросло у творчості наших сучасних сміхотворців: Павла Глазового, Степана Олійника, Олега Чорногуза та інших. Народна мудрість багата висловами про гумор та сміх.

 Гумор у народній творчості
1.Гумор — велика сила.
 2. Веселий сміх — здоров'я.
 3. Смішного боятися — правди не любити.
 4. Сміятися не гріх над тим, що видається смішним.
5. Усміхатися — це завжди трішки показувати зуби.
 6. Жарт місце має.
 7. Та нехай люди сміються — аби не плакали.

Підсумки уроку

 1. Складання сенкану до слова Руданський.

 2. Перевіряємо себе.

 Я знаю, що таке співомовка як жанр літератури.
 Я знаю, що таке інверсія.
Я усвідомлюю викривальний пафос співомовок С. Руданського.
 Я вмію виразно й усвідомлено читати співомовки С. Руданського.
Я знаю основну думку кожної з вивчених співомовок.
 Я вмію характеризувати і порівнювати героїв співомовок С. Руданського.
Я можу простежити, як описане в співомовках С. Руданського перекликається із сучасним життям.

 – Чи потрібна поезія Степана Руданського сьогоднішньому читачеві? (Співомовки С Руданського, попри свою зовнішню простоту, веселість, дошкульно б'ють по вадах тогочасного суспільства, оздоровлюють народ, бо висміюють такі негативні риси, як жадібність, нечесність, тупість, неповороткість, що є і сьогодні у вдачі деяких людей, тому співомовки Руданського потрібні, вони завжди сучасні, особливо нині.)
 – У цих блискучих поетичних мініатюрах розкрито величезний морально-поетичний потенціал українців, народну мудрість, найголовніші ознаки українського менталітету. Сміх Руданського передовсім делікатний, хоч і ущипливий. Автор ніколи не дозволяє собі насміхатися з людини, принижувати її, виявляти зневагу чи зверхність до осіб неукраїнської національності. Це дуже важливо, адже в його гумористичних творах зустрічаємо й цигана, й шинкаря-єврея, і росіянина, і поляка, і турка… Автор висміює моральні вади людей, негідні вчинки, а не національні ознаки. У сатиричному об'єктиві заздрість, корисливість, ненажерливість, скнарість, самовпевненість, хвалькуватість, хитрість, підступність, брехливість, хабарництво і т. ін. Українців поет не ідеалізує. Вони, як і інші, потрапляють у комічні ситуації, обдурюють і обдурюються, грішать. Ліричний герой Руданського у більшості випадків залишається гідною людиною, в генах якої живе історична пам'ять, скільки б її не вбивали. Поет і сьогодні вчить українців бути українцями, ненавидіти будь-яке ярмо, прагнути волі і мати почуття національної гідності.

Домашнє завдання. Написати невеликий твір, взявши за початок таке висловлювання: «Сміх не ображає, а виліковує, виховує людину, підвищує...»; виразне читання співомовок. 

Комментариев нет:

Отправить комментарий