РОЗПОЧИНАЄМО ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ ПІД ЧАС КАРАНТИНУ-ВИБИРАЄМО СВІЙ КЛАС-ВИБИРАЄМО ПРЕДМЕТ-ВИБИРАЄМО УРОК-ОПРАЦЬОВУЄМО МАТЕРІАЛ-ВИКОНУЄМО ЗАВДАННЯ

4 КЛАС ОСНОВИ ЗДОРОВ Я


Урок за 12 березня 2020 року
Основи здоров’я
Тема: Безпечна прогулянка
Сьогодні ви дізнаєтесь наскільки небезпечно самостійно прогулюватися в незнайомих місцях та уникати небезпечних місць у вашому мікрорайоні, прочитаєте як чинити опір тиску незнайомих людей.
1. Тестування
1) Причини травматизму на новорічних святах є:
а) Значна кількість дітей та гостей
б) Знання та виконання правил поведінки

в) Використання вибухонебезпечних предметів
г) Порушення правил поведінки
     2) Причини травматизму на спортивних змаганнях є:
         а) Погано підібрані спортивне взуття та одяг
         б) Місце та погодні умови
         в) Виконання правил без страхування
         г) Порушення правил поведінки
     3) За умов виникнення паніки слід:
         а) Кричати
         б) Тримати руки в кишенях
         в) Йти проти натовпу
         г) Намагатися не впасти
         д) Триматися якнайдалі від стін, огорож, скляних дверей
2. Робота з підручником ст. 100-103
3. Складіть разом з рідними правила безпечної поведінки на прогулянці
4. Домашнє завдання:
         1. Підручник сторінка 100-103
2. Разом із батьками придумайте слово-пароль і тримайте його в таємниці від усіх


Урок за 19 березня 2020 року

Основи здоров’я

Тема: Безпека дорожнього руху.

Сьогодні ми поговоримо про  правила пішохідного руху, про світлофори та їх призначення; навчимося  розпізнавати сигнали регулювальника; навчимося  практично визначати безпечні місця переходу вулиці на шляху додому. 



    Давайте повторимо домашнє завдання.

Тестування «Це повинен знати кожний»

1. Якщо незнайомець намагається тебе кудись завести, ти:

а) кричатимеш: «Допоможіть, рятуйте, я його не знаю!»;

б) ітимеш за ним (за нею);

в) бігтимеш туди, де є люди;

г) познайомишся із ним.

2. На вулиці незнайома людина безкоштовно дає тобі привабливий журнал і запрошує піти на якесь зібрання. Як ти вчиниш?
а) Не розмовлятимеш з незнайомцем;
б) скажеш, що тобі нецікаво;
в) погодишся;
г) запитаєш у мами.
3. Познач способи самозахисту:
а) Не показую свій переляк;
б) голосно плачу і кличу на допомогу.
4. Небезпечні знайомства призводять до:
а) залучення дітей у небезпечні групи;
б) зникнення людей;
в) пограбування;
г) щасливого життя.
5. Якщо тобі запропонували доставити пакунок, ти:
а) відмовишся;
б) віднесеш пакунок;
в) скажеш, що не можеш це зробити;
г) запитаєш у мами.
6. Доповни правила безпечної поведінки надворі.
а) З настанням темряви НЕ...
б) По дорозі зі школи додому НЕ...
в) В автомашину до незнайомця НЕ...
г) З незнайомцем НЕ...
Бесіда з елементами розповіді
— Яка частина вулиці відведена для пішоходів? (Тротуар)
— З якого боку тротуару необхідно рухатися пішоходам? (Із правого)
— Як пішоходові слід перейти на другий бік вулиці? (По пішохідному переходу)
— Що таке дорожня розмітка?
— Яка зебра допомагає перейти через дорогу?
— Який острівець існує прямо на дорозі?
— Які функції у цих дорожніх помічників?
— Які бувають світлофори?
— Чим відрізняються світлофори для пішоходів від транспортних?
Відгадайте загадку.
 Хто стоїть на мостовій
І лиш руку піднесе —
Всі навколо знають: «Стій!»,
Підкоря собі він все.
Що тримає вартовий,
Що без слів говорить: «Стій!»?
— Хто такий регулювальник?
— Доберіть синоніми до цього слова. (Постовий, вартовий, державний автоінспектор, працівник ДАІ)
— Чим він сигналізує?

Робота за підручником (с. 104-107)
— Хто із вас спостерігав, як переходять дорогу тварини?
— Чому тварини нервують, сахаються автомобілів і через це часто гинуть під колесами?
— Чому люди можуть безпечно переходити дорогу, дотримуючи Правил дорожнього руху?
Конкурс «Сигнали регулювальника». Запамятайте.
Жести та положення регулювальника означають...
1) Руки витягнуті в сторони, опущені, або права рука зігнута перед груддю:
• з лівого та правого боку від регулювальника рух пішоходів... (заборонений);
• зі сторони грудей та спини рух пішоходам... (дозволено).
2) Права рука витягнута вперед:
• пішоходам... (дозволяється) переходити дорогу за спиною регулювальника.
3) Рука піднята вгору:
• рух пішоходам... (заборонений).
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підручник (с. 104-107).

 



Урок за 26 березня 2020 року
Основи здоров’я
Тема: Рух на перехресті, майдані.
1.Повторимо домашнє завдання.
— Хто є учасником дорожнього руху?
— Що призначено для руху автомобілів, а що — для пішоходів?
— Які лінії дорожньої розмітки допомагають руху транспорту, а які — пішоходам?
— Що варто пам’ятати, коли переходиш дорогу?
— Чи має значення, як обходити транспорт?
— Про що говорять: «Несе світло»?
2.  Гра «Доповни речення»
• Перехрестя — це...
• Нерегульоване перехрестя — це...
• Регульоване перехрестя — це...
• Переходити дорогу можна...
• Перед тим, як почати перехід, треба...
• Виходити на проїжджу частину можна тільки тоді...
• Якщо блимає зелене світло...
• Під час переходу через проїжджу частину не можна...

— Сьогодні  ви дізнаєтеся про види перехресть і рух майданами.
 Які бувають перехрестя?
— Найчастіше перехрестя бувають чотиристоронніми або тристоронніми. Є й багатосторонні перехрестя, їх ще називають складними.
При переході складного перехрестя слід бути особливо обережним. Поміркуйте чому.
— Як переходити такі перехрестя? Спочатку потрібно визначити безпеку переходу однієї дороги. Потім перейти її. Тоді визначити безпеку переходу іншої дороги. Перейти її, і так далі...
3. Аналіз проблемної ситуації
• Ти стоїш на нерегульованому перехресті, перехід не позначено розміткою, дорогою рухається транспорт. Як ти переходитимеш дорогу? Чому?
— Якщо на нерегульованому перехресті пішохідний перехід позначено розміткою, то пішоходи мають переваги перед транспортом. Але розпочинати перехід можна тільки тоді, коли транспорт зупинився.
А коли перехід на перехресті не позначено розміткою? Таке перехрестя можна переходити по лініях тротуарів або узбіч, а між ними — під прямим кутом у тих місцях, де їх добре видно.
Висновок. Якщо на нерегульованому перехресті перехід не позначено розміткою, то переваги має транспорт, що рухається. Тому пішоходи повинні спочатку його пропустити, а потім переходити дорогу.
А як роз’їжджається транспорт на нерегульованому перехресті? У нашій країні — правосторонній рух. Тому на перехресті рівнозначних доріг транспорт роз’іжджається за правилами правостороннього руху. Водій чекає, поки з правого боку проїде транспорт, після чого продовжує рух.
— Що таке майдан?
Майдан — перехрестя, що займає значну територію. На майдан виходить кілька доріг. На кожній із них позначають перехід для пішоходів.
4.Робота за підручником (с. 110-113)
— Де утворюються перехрестя?
Розгляньте  мал. 32 на с.110, якої конфігурації (форми) бувають перехрестя. Подумайте, де у нашому мікрорайоні  є перехрестя, якої вони конфігурації.
— Що таке регульовані, нерегульовані та складні перехрестя?
— Чому перехрестя — небезпечна ділянка дороги?
— Які основні правила переходу дороги на перехресті ви знаєте?
— Чому ремонт дороги створює додаткові незручності для водіїв і пішоходів?
— Як позначають ділянки ремонту дороги?
— Як слід діяти пішоходам у цих місцях?
— Що таке майдан?
5. Домашнє завдання.
Підручник (с. 110-113).


Урок за 9 квітня
Основи здоров’я
Тема. Аварії на дорогах.

1. Актуалізація опорних знань
— Які бувають перехрестя?
— Якими найчастіше бувають перехрестя?
— Яке перехрестя є там, де ви живете?
— Поміркуйте, чому при переході складного перехрестя треба бути особливо обережним.
— Як переходити такі перехрестя?
— Що потрібно спочатку визначити? Що — потім?
— Що таке майдан?
— Кількість нещасних випадків на дорогах, на жаль, зростає. Сумним є те, що найчастіше під колеса автомобілів потрапляють діти.
2. Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про причини виникнення аварій на дорогах.
3. Вивчення нового матеріалу
— Вам, напевно, не раз доводилося бачити, як спритно вивертаються від машин герої кінофільмів. Вони легко встрибують на капот, перекочуються, виконують неймовірні акробатичні трюки. Але в реальному житті навряд чи вдасться повторити те, що роблять каскадери в кіно. Це й не потрібно.
Є інший спосіб уникнути зіткнення з автомобілем. Цей спосіб надійний і доступний кожному — необхідно дотримувати правил безпечного поводження на вулицях.
Через свою неуважність і недисциплінованість діти отримують важкі травми (поранення черепа, таза, хребта, нижніх кінцівок, розриви внутрішніх органів тощо) чи навіть гинуть під колесами автомобілів.
За дотриманням правил дорожнього руху стежать працівники одного з підрозділів міліції — Державної автомобільної інспекції (ДАІ). Команди інспектора ДАІ повинні виконувати всі водії і пішоходи.
Порушення правил дорожнього руху водіями, пасажирами спричиняє дорожньо-транспортні пригоди (ДТП).
Автомобільні аварії дуже небезпечні, бо сила поштовху і вантажівки, і легковика зазвичай дуже велика. В результаті ДТП калічаться люди, ламається транспорт, пошкоджується дорога.
Щоденно в Україні відбувається близько 120 ДТП.
Деякі пішоходи вважають, що забезпечення безпеки дорожнього руху повністю залежить від водія і що тільки він повинен застосовувати всі засоби, що виключають можливість виникнення дорожньо-транспортних пригод. Такі міркування помилкові.
Правила дорожнього руху визначають конкретні обов’язки пішоходів.
Щоб уникнути дорожньо-транспортних пригод, пам’ятайте і виконуйте такі правила.
1. Якщо зібрався переходити вулицю (дорогу), обов’язково зупинися на краю тротуару (узбіччя) біля проїжджої частини. Переконайся, що транспорту поблизу немає, і тільки тоді спокійно переходь дорогу. У жодному разі не біжи!
2. Переходь вулицю тільки на зелений сигнал світлофора. Перш ніж зійти з тротуару, переконайся, що транспорт зупинився.
3. Не переходь дорогу відразу після виходу з транспорту. Тротуаром дійди до пішохідного переходу або перехрестя і тільки там переходь проїжджу частину. Якщо вони відсутні, дочекайся від’їзду транспорту від зупинки, переконайся у безпеці та переходь дорогу.
4. Користуйся підземними і надземними пішохідними переходами. Там, де вони відсутні, переходь вулицю в місцях, позначених дорожньою розміткою типу «зебра» або знаком «Пішохідний перехід».
— Безперечно, ви не застраховані від непередбачуваних складних ситуацій, але якщо виконуватимете всі названі умови, вони гарантуватимуть вам безпечне та спокійне пересування у надзвичайно насиченому транспортом сучасному світі.
4. Робота за підручником (с. 114-117)
— Що ви прочитали про історію автомобілів?
— Як ви розумієте скорочення ДТП?
— Які вражаючі факти про ДТП на дорогах планети ви прочитали?
— Дорожні знаки називають помічниками пішоходів і водіїв. Вони попереджають, наказують, забороняють, дають поради.
— Які дорожні знаки вам відомі?
— Про що вони розповідають?
— Як їх зображують?
— Щоб дорожні знаки було далеко видно, їх розфарбовують у яскраві
кольори.


Білі трикутники з чорними та червоними символами в червоному облямуванні — це попереджувальні знаки. Вони попереджують про можливу небезпеку або про те, що водієві треба бути дуже обережним.
Білі або сині круги з чорними, червоними символами в червоному облямуванні — це заборонні знаки. Вони можуть забороняти рух певних видів транспорту, в’їзд автомобілів, їх стоянку тощо.
 Голубі круги з білими символами — це наказові знаки. Вони повідомляють, кому і в який бік можна рухатися. Дозволяють рух на окремих ділянках доріг пішоходам, велосипедистам, водіям іншого транспорту.
Голубі, зелені, жовті, білі прямокутники і квадрати з символами і написами — це інформаційно-вказівні знаки. Вони підказують, де розташований перехід, зупинка автобуса, тролейбуса, трамвая, яка відстань до населеного пункту.
Інформаційно-вказівні знаки підкажуть водієві, куди треба їхати, щоб швидше дістатися населеного пункту, вокзалу чи іншого місця.
Серед цих знаків є один, який пішоходу обов’язково треба запам’ятати,— це стрілка, що означає односторонній рух. Там, де є такий знак, знайте: машини повинні рухатися тільки в одному напрямі.
Білі прямокутники з чорними символами на тлі голубих прямокутників — це знаки сервісу.
Вони сповіщають важливі відомості водіям, пішоходам. Наприклад, про місце відпочинку, лікарню, пост ДАІ, туалет тощо.
Білі прямокутники з чорними символами або написами — це таблички до дорожніх знаків. На них вказуються додаткові відомості. Наприклад, знак, який вказує, що тут дорогу можуть переходити люди з обмеженим зором або сліпі.
5. Домашнє завдання.
Підручник (с. 114-117).



Урок за 16 квітня
Основи здоров’я
Тема. Підсумок за розділом.

— Хто травмується під час ДТП?
— З яких причин найчастіше трапляються нещасні випадки на дорогах?
— Сьогодні ми закріпимо правила вуличного руху.
Гра «Ми — пасажири»
— Позначте правильну відповідь.
1. Як слід обходити автобус?
• Попереду;
• позаду;
• як завгодно.
2. Чому дорожні знаки розфарбовують у яскраві кольори?
• Щоб було далеко видно;
• щоб дороги виглядали більш привабливо;
• тому що всім подобаються яскраві кольори.
3. Чи можна переходити вулицю, якщо на світлофорі горить зелене світло, а регулювальник забороняє рух?
• Так;
• ні;
• за бажанням пішохода.
4. Ти з друзями хочеш погратися у м’яча. Ви:
• гратимете на дорозі;
• підете грати на стадіон;
• будете грати де завгодно.
5. Де можна переходити вулицю?
• Де завгодно;
• там, де є «зебра» або знак «Пішохідний перехід»;
• там, де є світлофор.

Гра «Дорога, транспорт, пішохід»
(Пограйте з вашими братиками чи сестричками у гру)
   Діти  утворюють коло, всередині якого — «регулювальник дорожнього руху». Він кидає м’яч будь-кому з гравців, вимовляючи при цьому одне зі слів: дорога, транспорт, пішохід. Якщо ведучий сказав слово «Дорога!», той, хто спіймав м’яч, називає будь-яке одне слово, пов’язане з дорогою («зебра», тротуар). Якщо слово назване правильно, м’яч повертається «регулювальникові», якщо неправильно — гравець залишає гру.
Підсумок уроку.
— Які правила дорожнього руху та безпечної поведінки на вулиці повторили?


Урок  за 23 квітня
Основи здоров’я
Тема. Самооцінка і поведінка людини.

— Характер — це сукупність особистих рис людини, що виявляються в її поведінці та діяльності. Слово «характер» запозичене з давньогрецької мови. Його первісне значення — ознака, риса, особливість.
— Доберіть прикметники до слова «характер». (Добрий, залізний, поганий, лагідний, важкий тощо)
— Назвіть риси гарного (поганого) характеру.
— Доберіть протилежні риси характеру.
Добрий —
чуйний —
сміливий —
роботящий —
— Прочитайте в лівому стовпчику слова та доберіть до них тлумачення з правого.
А Відповідальність —
Б Щедрість —
В Байдужість —
Г Повага —
1 уміння ділитися з іншими.
2 нечуйне ставлення до людей.
3 ставлення до людей з пошаною.
4 дотримання обіцянок.

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про риси характеру людини.

— Подивіться одне на одного. Чи однакові ми зовнішньо? Чи однакові у нас думки, почуття, здібності, уподобання? Людина живе у світі. Спілкується з іншими людьми, навчається, розвиває свої здібності, досягає успіху. Кожній людині необхідно зрозуміти, якою вона є. Коли людина намагається осягнути розумом явища, одержати істинне уявлення про кого- або що-небудь, це називають пізнанням.
Для того щоб стати моральною і вихованою людиною, необхідно добре знати самих себе: і те добре, що є в нас, і наші недоліки. Порівнювати себе з уявним або конкретним ідеалом.
Намагання людини пізнати саму себе визначають як самопізнання. Людина оцінює, які риси позитивні, а які — негативні. Здійснювати самооцінку необхідно чесно і правдиво. Після цього можна замислитися над тим, як розвивати позитивні риси, а як позбутися негативних, тобто самовдосконалюватися.
Що таке самооцінка?
Самооцінка — це те, як людина ставиться до себе й оцінює себе у різних сферах життя (навчанні, спорті, стосунках).
Самооцінка є продуктом життєвого досвіду (наших успіхів і невдач), а також залежить від ставлення до нас інших людей.
В українській культурі традиційно схвалюють скромність і критичне ставлення до себе. Тому хтось може подумати, що краще недооцінити себе, ніж переоцінити. Однак ніщо так не завдає шкоди досягненню життєвого успіху, як занижена самооцінка. Вона породжує тривогу, сумніви і страхи, блокує інтерес до всього нового, посилює психологічне напруження і стрес. І навпаки, позитивна самооцінка, впевненість у власних силах надихають на нові досягнення і відіграють вирішальну роль у самореалізації.
Важливо, щоб позитивна самооцінка була адекватною (реальною), адже надмірно завищена самооцінка також може призвести до розчарувань, психологічних травм і погіршення стосунків.
Найкращою є адекватна позитивна самооцінка, коли людина реально зважує свої якості і при цьому вважає себе унікальною особистістю, вартою любові, поваги й усього найкращого в житті. Таку самооцінку ще називають здоровою.
Діти, які добре ставляться до себе, почуваються спокійнішими, ніж ті, хто зосереджений на своїх вадах і негараздах. Вони знають собі ціну і тому менше переймаються через критику і невдачі. Вони ставлять перед собою реалістичні цілі і зазвичай досягають мети. Такі діти поводяться доброзичливо, краще ладнають з дорослими та однолітками.
Діти, які мають занижену самооцінку, легко піддаються впливу однолітків; надто переймаються з приводу того, що про них подумають; поводяться зухвало, щоб замаскувати невпевненість; руйнують себе, набуваючи шкідливих звичок; заздрять і не вміють радіти успіхам друзів.

— Що таке впевненість?
— Якими є ознаки впевненої поведінки людини?
— Впевненість у власних силах — це готовність витрачати час та зусилля для досягнення позитивного результату. Впевнені люди майже ніколи не здаються, завжди продовжують боротьбу за результат і тому мають більше шансів досягти успіху. Впевненість у власних силах необов’язково залежить від характеру людини. Вона завжди базується на співробітництві та ініціативності.
Впевнена людина вміє правильно оцінювати власні здібності та відповідати за результат як перед собою, так і перед іншими. Впевненість у власних силах — це набір вмінь та навичок, необхідних для успішної активної діяльності.
— Що таке самовпевненість?
— Самовпевненість може негативно вплинути на здоров’я. Трапляється, що впевнена у власних силах людина видає бажане за дійсне, прагне успіху й не докладає для його досягнення жодних зусиль.
 Робота за підручником (с. 120-123)
— Як ви розумієте слово самооцінка?
— З чого складається самооцінка?
— Чи впливає самооцінка на поведінку? Наведіть приклади.
— Чому не слід робити висновків про відсутність певних здібностей після однієї або декількох невдалих спроб?
— Як учинити, якщо щось не виходить? Які поради ви запам’ятали?
Підсумок уроку
— Чому потрібно постійно поліпшувати характер, намагатися контролювати вияв негативних рис та прагнути позбутися їх?
— Поміркуйте і назвіть однакові риси характеру, які можуть бути і в дівчаток, і в хлопчиків.
— Які риси маминого характеру вам подобаються? А татового?
— Які позитивні риси характеру сприяють успіхам у навчанні?
— Які риси характеру стають на заваді вашого авторитету серед товаришів?
— Що саме — впевненість чи самовпевненість — сприяє успіхам у навчанні? стає на заваді авторитету серед товаришів?

Таблиця «Риси характеру»
Позитивні
Негативні
акуратний
байдужий
вдумливий
безтурботливий
ввічливий
боягузливий
відвертий
брехливий
відповідальний
вередливий
дисциплінований
грубий
добрий
егоїстичний
доброзичливий
жадібний
довірливий
заздрісний
дотримує слова
замкнутий
життєрадісний
злий
ініціативний, завзятий
зневажливий до інших
лагідний
легковірний
має почуття власної гідності
лінивий
мужній
невитриманий
надійний
недоброзичливий
наполегливий
недовірливий
поступливий
нескромний
прагне подолати труднощі
нечуйний
працелюбний
нещирий
приємний
образливий (постійно
принциповий
зосереджується на собі та
розумний
своїх переживаннях)
скромний
причіпливий
сміливий
потайний
сором’язливий
розв’язний
стриманий
самовпевнений
сумлінний
скупий
терплячий
страх перед труднощами
товариський
схильний до кепкування та
турботливий
глузування
цілеспрямований
схильний до суперечок
чесний
хвалькуватий

Домашнє завдання.
Підручник с. 120-123.



Основи здоров’я за 30 квітня

Тема.  Хочу, можу, треба.



Подумайте:

— Наведіть приклади справ, гідних поваги.

— Наведіть приклади активної, упевненої, пасивної та агресивної поведінки.

— Поясніть різницю між упевненістю і самовпевненістю.


— Здійснення наших бажань — запорука успіху. Але бажання й наміри людина має аналізувати з урахуванням обставин, можливостей для їх реалізації, інтересів інших людей. Для самовдосконалення провідне значення має сила волі. Її потрібно виховувати в собі постійно.
-Не відступай, коли не розв’язується задача.
-Не вдається відразу — відпочинь і знову берися.
- Не зумів розв’язати сьогодні — розв’яжи завтра.
-Не знаєш — запитуй, не вмієш — вчися.
-Роби не тільки те, що хочеться, а перш за все те, що треба.

— Чи можемо ми завжди робити тільки те, чого ми хочемо?
— Що трапилося б, якби кожен робив тільки те, що він хоче?
(Наприклад: ми прийшли до школи, а вчитель саме у той час захотів почитати журнал, піти у кіно, поїхати на екскурсію; ми пішли купити хліба, а пекарям захотілося випікати лише тістечка, печиво, торти...)

— «Хочу» — це бажання. Але у людей є певні обов’язки, виконання яких допомагає іншим задовольняти свої бажання, потреби. Трапляється так, що деякі наші бажання важко здійснити, бо вони суперечать бажанням інших людей або спільним бажанням групи (сім'ї, класу тощо).
    Наприклад, що робити, коли хочеться бавитися у дворі, а мама просить допомогти прибрати у квартирі, піти до крамниці тощо?
Для того щоб мати змогу краще здійснювати свої бажання і задовольняти потреби, слід добре вчитися, багато читати, набувати різних навичок, зміцнювати своє здоров’я та фізичну силу.

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про бажання, можливості й обов’язки, про силу волі.
— Чи бачили ви коли-небудь, як маленька дитина випрошує нову іграшку у магазині?
— Чи були ви свідками неприємного діалогу між старшою сестрою і батьками про нові черевики для неї?
— Чи часом ви самі казали батькам: «Хочу на стадіон, а не до магазину!», «Хочу пепсі, а не компот!», «Хочу, щоб ти розв’язав мені задачу!»?
— Чи трапляється так, що не хочеш вставати вранці і йти до школи, але мусиш, бо всі працюють? Або не хочеш прибирати у кімнаті, але треба, бо мама й так втомлена? Або не хочеш чистити ввечері свої черевики, але слід, бо вранці будеш поспішати, щоб не запізнитися на уроки?
— Чи трапляється так, що не хочеш слухати музику в навушниках, але треба, бо у бабусі хворе серце? Або не хочеш робити ранкову зарядку, але будеш, бо знаєш, що це тобі вкрай потрібно?
— Звісно, можна зробити так, як хочеться. Чому краще зробити не так, як хочеться, а так, як належить?
Висновок. Якщо не хочеш, але все-таки робиш те, що треба, то не лише розрізняєш «хочу», «можу» і «мушу», а ще й умієш контролювати свої дії — керувати собою. Вчитися володіти собою означає бути дисциплінованим, вміти організовувати себе, відповідати за свої вчинки.

Робота за підручником (с. 124-127)
— Чи знаєте ви, як розрізняти «хочу», «можу» і «треба»? Розкажіть про це.
— Прочитайте висновок у підручнику.
— Як ви вважаєте, що потрібно робити, щоб твоя мрія здійснилася? Що про це ви дізналися з підручника?
— Що таке можливості? Наведіть приклади.
— Що таке обов’язки? Наведіть приклади.
— Чи погоджуєтеся ви з думкою, що досягти успіхів у будь-якій справі можна лише тоді, коли докладаєш неабияких зусиль? Чи просто це зробити?
— Що таке воля? Що таке сильна воля?
— Як виховувати силу волі?
— Які вольові якості ви знаєте?

Підсумок уроку.
— Що означає вміти володіти собою?
— Наведіть приклади із власного життя, коли у вас не узгоджувалися «хочу», «можу» і «мушу».
— Які риси характеру людини важливі для досягнення успіху?
Домашнє завдання.
Підручник (с. 124-127).
Обговорити з дорослими, як можна тренувати свою волю.

Основи здоров’я за 7 травня 

Тема. Шануй себе та інших.

— Чи доводилося вам аналізувати свої вчинки?
— Чи корисно це робити? Чому?
— Що таке повага? самоповага?

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про повагу і самоповагу та про те, як досягати мети.
— Повага — це добре ставлення навколишніх людей до людини, яка багато знає і вміє.
Самоповага — це повага до самого себе.

Повага означає позитивне ставлення до людини, засноване на визнанні її достоїнств. Самоповага — визнання власних достоїнств. Кожній людині потрібна повага оточення і самоповага для самореалізації й успішної взаємодії з людьми.
Повага до себе ґрунтується на розумінні реальної цінності будь-якої особистості як найдовершенішої істоти.
Важливою складовою поваги до себе є гордість бути людиною — з її здатністю до благородних учинків.

 Робота за підручником (с. 128-131)
— Що таке повага?
— Що таке самоповага?
— Що означає поважати себе?
— Що таке ціль (мета)?
— Які бувають цілі? Наведіть приклади.
— Що таке мета?

Мета — це те, до чого прагне людина.
-         Наведіть  приклади різних цілей у житті людини.
Наприклад: стати відомим, мати цікаву професію, мати вірного друга, щасливу сім’ю, знати багато мов, мати вмілі руки, ніколи не хворіти тощо.

— Як ви вважаєте, чи потрібно мати мету у своєму житті? Чи є мета життя у вас?
— Якщо у людини є мета, їй важче або легше живеться?
— Що означає словосполучення висока мета?
— Чи є серед ваших друзів люди, які знають мету свого життя і прагнуть її досягти?
— Як ви вважаєте, у якому віці людина повинна замислюватися про мету в житті?
— Які книги, фільми або події допомогли вам замислитися про свою життєву мету?
— Чи може людина мати багато цілей у житті?
— Людина, яка досягає поставленої мети, гідна поваги оточення, а сама переживає позитивні почуття. Тому дуже важливо вміти ставити перед собою цілі і домагатися їх. Цілі можуть бути різними. Завжди треба ставити перед собою цілі, досягнення яких можливе.

— Неможливо досягти мети, якщо не докласти до цього зусиль. Якщо на шляху досягнення мети зустрічаються труднощі або невдачі, це не повинно ставати причиною для відмови від неї. Цілеспрямованість гідна поваги.

— Назвіть позитивні якості одне одного.
Висновок. Кожна людина повинна усвідомлювати свої позитивні якості і шанувати себе за них.

Робота над прислів'ями
— Доповніть прислів’я.
• Мудрим ніхто не вродився, а...
• Що посієш, те й...
• Хто терпеливий, той...
• Добру людину бджола не...
Слова для довідок: навчився, пожнеш, щасливий, жалить.

Підсумок уроку.
— Що таке повага?
— Що таке самоповага?
— Наведіть приклади справ, гідних поваги.
— Як досягти поставленої мети?
Домашнє завдання.
Підручник (с. 128-131).
 
Основи здоров’я за 14 травня
Тема. Звички і здоров’я.

Гра «Корисно — шкідливо»
Подумайте, що  корисно, а що  шкідливо.
• Вітання під час зустрічі...
• Брати до рота та гризти всілякі предмети — ручки, олівці...
• Допомагати слабшим, маленьким, хворим...
• Виконувати ранкову гімнастику...
• Смоктати палець...
• Доглядати за власним одягом, взуттям...
• Дотримувати режиму дня...
• Гризти нігті...
• Колупатись у носі...
• Говорити неправду...
• Довго засиджуватися біля телевізора...

— Сьогодні  ви дізнаєтеся більше про формування корисних звичок.

— Основним правом людини є право на життя. Це одне з найважливіших, найвагоміших прав, що сприяє здійсненню всіх інших прав і свобод. Це право, яке не може відбиратися чи поновлюватися.
Найдорожчий скарб у житті — це здоров’я. Недарма в народі кажуть, що за гроші здоров’я не купиш.
-         Діти, а що означає бути здоровим?
— Так, бути здоровим означає бути веселим, життєрадісним, з надією зустрічати новий день, відчувати себе по-справжньому щасливим.
І вам, дорогі діти, сьогодні необхідно зробити правильний вибір, щоб жити цікаво, займатися фізкультурою, спортом, уміти правильно організувати своє дозвілля, відмовитися від шкідливих звичок. Важливо зрозуміти, що серйозною проблемою учнів є шкідливі звички та їх негативний вплив на здоров’я.

Робота за підручником (с. 132-135)
Прочитайте «Притчу про бур’яни і звички» на с.132  та спробуйте відповісти на запитання, подані у підручнику.
— Як ви розумієте твердження «звичка — це друга натура»?
— Назвіть п’ять звичок успішних людей.

— Подумайте, що потрібно робити, щоб зберегти здоров’я:
а) Не витрачати час на відпочинок після уроків;
б) хвалитися досягненнями;
в) хвилюватися через дрібниці;
г) загартовуватися.

Орієнтовний перелік корисних і шкідливих звичок

Я щодня роблю ранкову гімнастику
Я споживаю багато солодкого
Я гризу нігті
Я багато сиджу перед телевізором
Я зранку обливаюся холодною водою
Я вживаю такі слова, як «блін», «ну», «от», «значить» тощо
Я смокчу пальці та язик
Я після їжі полощу рота
Я човгаю ногами
Я щохвилини спльовую слину
Я щоранку обтираюсь мокрим рушником
Я вчасно лягаю спати
Я ніколи не запізнююсь
Я палю цигарки

Підсумок уроку.
— Бережіть себе і свій організм, радійте життю. Набувайте хороших звичок, привчайте себе до активного і здорового способу життя, будьте розумними і мудрими, обирайте самостійно правильні стежини, крокуйте ними до країни Міцного Здоров’я і пам’ятайте, що ваше здоров’я — у ваших руках.
Домашнє завдання.
Підручник с.132-135.


Основи здоров’я за 21 травня
Тема. Творчість і здоров’я.

— Що таке звичка?
— Як формується звичка?
— Які бувають звички?
— Як впливають на здоров’я корисні звички, шкідливі звички?
— Як ви розумієте прислів’я: «Посієш учинок — пожнеш звичку, посієш звичку — пожнеш характер, посієш характер — пожнеш долю»?

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, як розвивати творчі здібності.
— Говорячи про здібності людини, мають на увазі її можливості в тій чи іншій діяльності. При інших рівних умовах (підготовленість, знання, навички, вміння) здібна людина отримує кращі результати порівняно з менш здібною. Кожна діяльність висуває до людини складні вимоги. Тому для її успішного виконання людина повинна володіти певною системою властивостей.
Здібності необхідно розвивати. Важливе значення для розвитку здібностей має:
1) наполегливість;
2) працелюбність: люди, які довели унікальність своїх здібностей, багато і наполегливо працювали;
3) позитивне ставлення до сфери виявлення здібностей; часто в цій сфері людина вбачає смисл свого життя (Станіславський: «Моє життя — в мистецтві»); у такому випадку діяльність носить по-справжньому творчий характер, здійснюється із захопленням та приносить задоволення;
4) працездатність і вимогливість; людина не народжується з готовим набором позитивних чи негативних якостей, здібностей, їх набуття залежить від оточення: рідних і близьких, друзів, однокласників, вчителів, занять за інтересами, телебачення й багато чого іншого; але слід запам’ятати головне: людина сама є володарем своєї долі, потрібно постійно працювати над собою, саморозвиватися й самовдосконалюватися, розвивати чесноти і боротися з недоліками.

Робота за підручником (с. 136-139)
— Чи погоджуєтеся ви з думкою, що творчі здібності мають лише окремі люди?
— Що таке творчі здібності, або креативність?
— Чи повинна людина вдосконалювати свій характер? Чому?
— Що ще, окрім характеру, може вдосконалювати людина? (Знання, вміння, майстерність)
— Якими якостями повинна володіти людина, щоби прагнути досконалості?
— Чи може людина досягти повної досконалості?
— Про яку людину говорять, що вона — сама досконалість?
— Хто може допомогти людині вдосконалюватися?
— Хто допомагає вам удосконалюватися?
Складання правил здоров'я
1. Займайтеся фізичною культурою, хоча б 30 хв на добу.
2. Раціонально харчуйтеся. Не забувайте про овочі та фрукти.
3. Уникайте надмірної ваги, не вечеряйте після 6 год вечора.
4. Упродовж дня пийте більше рідини.
5. Дотримуйте режиму дня. Лягайте та прокидайтеся в один і той самий час.
6. Не нервуйте, адже нервові клітини не відновлюються. Знаходьте завжди тільки позитивні моменти.
7. Загартовуйте свій організм. Найкраще допомагає контрастний душ — тепла та прохолодна вода.
8. Не зловживайте шкідливими звичками.
9. Частіше гуляйте у парках, на свіжому повітрі, подалі від автомобілів та інших забруднювачів повітря.
10. Творіть добро. Адже на добро відповідають добром. Воно обов’язково до вас повернеться у вигляді гарного настрою та самопочуття.
Підсумок уроку.
— Що означає здоровий спосіб життя?
— Як спосіб життя впливає на здоров’я людини?
— Назвіть корисні звички здорового способу життя, яких вам ще слід набути.
— Хто, на вашу думку, дає людині її долю?
— Доведіть на прикладах, що людина — господар своєї долі.
Домашнє завдання.
Підручник с. 136-139.

Основи здоров’я за 28 травня

Перегляньте відео.
Про коронавірус дітям. Все, що Ви хотіли розповісти, але не знали як.

 

Комментариев нет:

Отправить комментарий